İÇM743 Binaların Yeniden Kullanımı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İÇM743
Ad Binaların Yeniden Kullanımı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ


Dersin Amacı

İşlevsel eskimeye uğramış yapıların yeniden kullanımlarına yönelik projeler üretmek.

Dersin İçeriği

Mevcut işlevi ve yapısal bütünlüğü ile günün konfor koşullarına uyum sağlayamayan binaların yeniden kullanımlarına yönelik teorik çalışmaların yapılması; bu bağlamda, yeniden kullanılacak yapıların tanımlanması; a) tarihi ve kültürel miras kapsamındaki binaların yeniden kullanılması, b) son dönem yapılarının yeniden kullanılması olarak iki ana başlıkta sınıflandırılan yeniden kullanılacak yapıların mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemelerinin yapılması; her öğrencinin seçilen örnek bir yapıya yönelik fikir projesi üretmesi.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Gibbs, J. (2005). Interior design. Laurence King Publishing.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeniden kullanımın sosyal, kültürel, ekolojik ve ekonomik yararlarının farkında olur.
ÖÇ02 Yeniden kullanılma potansiyeli olan binalar için alternatif işlev önerilerini geliştirir.
ÖÇ03 Değerlendirme sürecine analitik bakış açısı geliştirir.
ÖÇ04 Analiz yapabilme becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, iç mimari tasarım alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri kullanabilme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme, geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme, iç mimari tasarım alanından edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme .
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, iç mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve liderlik yapabilme.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme . 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme; strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme .
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ile ilişkili olan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, İç mimari tasarımın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, kendi çalışmalarını alanındaki ve alan dışındaki gruplara uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme ve bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak iletişim kurma.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilme, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünebilme becerisine sahip olma
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarım sürecinde estetik ve teknik gerekleri karşılayabilme becerisine sahip olma 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ölçek ve gereksinimleri doğrultusunda insan-mekan ilişkisini anlama
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tek başına bağımsız olarak ve grup içinde uyumlu olarak tasarım yapabilme yetkinliği
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım süreçlerinde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygun sunumlar yapmak için el çizimi, maket teknikleri, bilgisayar teknolojileri ve diğer sunum tekniklerinin de kullanıldığı programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslar arası iç mekan ve mobilya tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mekan tasarımında, yapı bilgisi, yapı içi konstrüksiyon, yapım teknikleri ve malzeme ile ilgili yeterli bilgiye sahip olma
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olma ve açıklayabilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, dersin içeriğinin açıklanması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
2 Binaların yeniden kullanılma gerekçelerini tartışma. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
3 Yeniden kullanılacak binaları tanımlamak, a. Tarihi ve kültürel miras kapsamına giren binaların yeniden kullanılması, b. Son dönem yapılarının yeniden kullanılması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
4 Tarihi süreçte yeniden kullanılan yapıları inceleme ve yeniden kullanım süreçlerini irdeleme. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
5 Yeniden kullanılan son dönem yapılarını inceleme ve yeniden kullanım süreçlerini irdeleme. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
6 Yeniden kullanımı oluşturan kentsel ve mekansal nedenlerin ortaya koyulması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
7 Yeniden kullanılacak binalar için analiz süreçleri/yöntemler. Makro analizler-Bina bazında mikro (mekansal) analizler. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Vize projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Literatüre geçene yeniden kullanım örnekleri üzerinden mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemeler yapma. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
10 Her öğrencinin seçilen örnek yapıya yönelik yeniden kullanım için fikir projesi geliştirmesi: Bu süreç 4 haftalık bir çalışmayı kapsamaktadır ve her aşamada öğrencilerin çalışmaları değerlendirilerek eksikler belirlenmekte ve çözümleri tartışılmaktadır. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
11 1. Aşama: Teorik bölümün tamamlanması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
12 2. Aşama: Analizlerin yapılması. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
13 3. Aşama: En uygun yeniden kullanım seçeneklerinin geliştirilmesi. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
14 4. Aşama: Seçeneklerin teke indirilmesi ve Geliştirilen fikir projesinin mekansal-fonksiyonel-algısal çözümlemelerinin yapılması Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Geliştirilen fikir projelerinin sunumu. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu projesi hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS