Genel Bilgi
Kod | İKT815 |
Ad | Para Teorisi ve Politikası |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKKI ÇİFTÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İçerikte belirtilen konular doğrultusunda düzgün işleyen bir para politikalarını ekonomik yapı ve dokuya zerkederek fiyat istikrarını sağlayıcı para politik araçların genişletici ve daraltıcı uygulamalarının ortaya çıkacak ekonomik yapı ve sürece ve sisteme göre entegre edip güçlü bir ekonomik yapıyı oluşturacak, ticari bankalara bankerlik yapabilecek bir bağımlı, bağımsız merkez bankası anlayışlarının tartışılması, düzgün işleyen güçlü bir ekonomik yapı tesis edecek para piyasalarını kontrol eden ve işleten Para Politik düşünceyi uygulamaya aktarabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
İktisat politikasının en önemli araçlarından biri olan para politikası dersinin içeriğinde; Para teorisi ve para politikaları ülkedeki para miktarının veya bundaki değişikliklerin ekonominin genel dengeleri üzerinde nasıl etki yaratacağı konularını incelemektedir. Buna göre merkez bankalarının ekonomiye para arz etmeleri, paranın ekonomide yaratacağı etkilerin incelenmesi para teorisi ile tam istihdam, fiyat istikrarı, ekonomik büyüme, ödemeler bilançosunda denge, gelir dağılımındaki adalet gibi belli iktisadi amaçlara ulaşmak için para politikası ve torik katkılar sunulacaktır. Destekleyici politikalar olan, maliye politikası, gelirler politikası gibi iktisat politikalarıyla karar alınması ve bu kararların uygulanmasına ilişkin konular yer almaktadır. Belli başlı konular olarak da; Para teorisi ve politikasının konusu, tanımı, içeriği, siyaset ve kurumsal yapısı, iktisat politikasının amaçları ile araçları ve para politikasının çeşitleri, İktisat politikasında para politika seçimi ve uygulanması gecikmeler,antikiteden ortaçağa, ortaçağdan, merkantilizme, merkantilizmden, fizyokratik para politikalara değinilerek klasik iktisat da para politikaları, neo-klasik iktisat da para politikaları, keynezyen iktisat da para politikaları,,monetarist iktisat da para politikaları, post-keynezyen iktisat da para politikaları, yeni klasik iktisat da para politikaları, yeni keynezyen iktisat da para politikaları ve arz yanlı iktisat da para politikaları gibi okullar bağlamında değerlendirmeler yapılarak bölgesel, ulusal, uluslararası ve uluslarüstü para politik araçlar, stratejik ve yeni para politikaları ile ilgili konular incelenmektedir. Bunların yanı sıra, paranın tanımı ve fonksiyonları para sisteminin tarihî gelişimi , para talebi, para arzı,paranın değeri, miktar teorisi, para teorisi ve para politikasına ilişkin teorik yaklaşımlar, para politikası kuralları, parasal istikrarsızlık sorunu, finansal piyasalar ve kurumlar, finansal piyasalar ve kurumlar ve para ve fiyat istikrarsızlığı, para politikası stratejileri, enflasyon hedeflemesi para politikası uygulamasındaki gelişmeler incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Para Teorisi ve Politikasına hakim olabilecek iktisadi alfabeyi ve bunlarla ilgili okumaları geliştirebilmek için başta Para ile ilgili temel okumaları, kavram ve tanımları, politika ve uyggulama sonuçlarını öğrenmek için gerekli iktisada giriş dersi, mikro ve makro dersi, İktisat politikası dersi gibi iktisadi kavramları anlayıp, açıklayıp yorumlayabilecek bir düzeye erişmek gerekir.
Kaynaklar
Para Bankacılık ve Finansal Piyasalar Iktisadı - Frederic S. Mishkin
Notlar
Para Bankacılık ve Finansal Piyasalar Iktisadı - Frederic S. Mishkin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Paranın Tanımı ve Fonksiyonlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Para Sisteminin Tarihî Gelişimini öğrenir. |
ÖÇ03 | Para Politikası Kurallarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Para Politikası Uygulamasındaki Gelişmelerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Para Politikası Stratejileri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık yetkinlikleri derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime katkı sağlayan yeni araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi ile diğer bilimler arasındaki ilişki ve etkileşimleri derinlikli olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde üst düzey bilimsel araştırma yapma becerileri kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi sorunlar ile ilgili yeni politika önerilerini bilimsel alanlarda yazılı veya sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey yetenekleri kullanarak iktisadi analizi yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerilerini elde eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat biliminde kullanılan kantitatif ve kalitatif tekniklerin üst düzey bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İktisadi analiz teknikleri kullanarak yaptığı özgün bilimsel araştırmaları sunar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel dergilerde iktisat bilim alanında özgün bir çalışmalarını yayınlar. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Paranın Tanımı Ve Fonksiyonları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Para Sisteminin Tarihî Gelişimi, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Para Talebi, Para Arzı, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Paranın Değeri, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Miktar Teorisi, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Para Teorisi Ve Para Politikasına İlişkin Teorik Yaklaşımlar, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Para Politikası Kuralları, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Parasal İstikrarsızlık Sorunu, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Finansal Piyasalar Ve Kurumlar, | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Para Ve Fiyat İstikrarsızlığı-1 | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Para Ve Fiyat İstikrarsızlığı-2 | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Para Politikası Stratejileri-1 | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Para Politikası Stratejileri-2 | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Enflasyon Hedeflemesi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Para Politikası Uygulamasındaki Gelişmeler | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 12 | 168 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 262 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,48 | ||
AKTS | 10 AKTS |