Genel Bilgi
Kod | İKT736 |
Ad | İktisatta Yöntem ve Etik (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bilimlerde özellikle iktisattaki metodoloji konularının gelişimini tarihsel süreç içerisinde anlatma. Bu bağlamda iktisat bilimiyle ilgili temel kavramları, okulları ve yaklaşımları ortaya koyma. İktisat biliminin tarihsel olarak gelişmesiyle birlikte paradigmaların ortaya çıkış nedenlerini öğretme. Bilimsel yöntemin önemini anlatma.
Dersin İçeriği
Doğa bilimleri ve sosyal bilimlerin nasıl doğduğu, bilim tanımları, temel bilimsel kavramlar ve kuramlar, başta iktisat olmak üzere sosyal bilimlerde yöntem konuları açıklanacaktır. Modern sosyal bilimlerin doğuşunda etkili olan Kopernik, Bacon, Descartes ve Newton'un katkıları da anlatılacaktır. İskoç Aydınlanması bağlamında Adam Smith'in kusursuz sosyal sistem görüşlerine yer verilecektir. Sosyolojinin kurucu babaları arasındaki yöntem farkları ve bu düşünürlerin bilimsel katkıları ortaya konulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Scott Gordon, Sosyal Bilimlerin Tarihi ve Felsefesi, Küre yayınevi
Notlar
Dr. Tolga Kabaş, Ortodoks İktisat İle İktisat Sosyolojisi, Akademisyen Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğa Bilimi ile Sosyal Bilim Arasındaki Farkları Açıklar |
ÖÇ02 | Sosyal Bilimlerdeki Temel Metodolojik Kavramları Kavrar |
ÖÇ03 | Ekonomi Biliminin Nasıl Doğduğunu ve Kurucu İlkelerini Anlatır |
ÖÇ04 | Başta İktisat Olmak Üzere Sosyal Bilimlerin Kurucu Babalarının Temel Görüşlerini Açıklar |
ÖÇ05 | Ekonomi Bilimine Yöneltilen Temel Eleştirileri Anlatır |
ÖÇ06 | Dilthey'in yorumsalcı metodolojisini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Kavramlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Modern Sosyal Bilimlerde Temel Meseleler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Modern Sosyal Bilimlerin İlkeleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Modern Sosyal Bilimlerin Doğuşu | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Modern Sosyal Bilimlerde Öncü İsimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemli Okulların Ortaya Çıkışı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Sosyolojinin Kurucu Babalarının (Comte, Dilthey, Durkheim ve Weber) Katkıları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | 18. Yüzyıl İskoç Aydınlanması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İlerleme Fikri ve Mükemmellik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Klasik Ekonomi Politik | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Uyumlu Düzen Fikri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Faydacılık | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Modern Sosyal Bilimlerde Önemi Yöntem Tartışmaları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notlarıve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konuların Ders Notlarıve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |