İKT707 Doğal Kaynaklar Ekonomisi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İKT707
Ad Doğal Kaynaklar Ekonomisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HARUN BAL


Dersin Amacı

Doğal kaynaklar ekonomisi konularının öğrencilere sistematik olarak aktarılması bu dersin temel amacıdır. Doğal kaynaklar, özellikle emtia piyasaları bağlamında çok büyük öneme sahiptir. Doğal kaynaklardan başta enerji ve kıymetli taş ve metaller olmak üzere bir bölümü ekonomik getirilerinin yüksekliği çerçevesinde iktisadi gelişme sürecinin de çok önemli bir parçasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste ekonomik getirileri bakımından doğal kaynaklar ile iktisadi gelişme süreci arası ilişkilerin karmaşık doğası üzerinde durulacaktır. Kaynak Talihsizliği (Resource Curse) başta gelmek üzere ilgili literatürün inceleme ve analizleri yapılacak ve bu konularda öğrencilerin bilgi birikimleri arttırılır iken aynı zamanda da orta ve ileri düzey çalışmalara yönelmeleri teşvik edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Başol, K. (2007). Doğal Kaynaklar Ekonomisi. İzmir.Hodge, I. (1995). Environmental Economics: Individual Incentives and Public Choices,Kaplan, A. (1999), Küresel çevre sorunları ve politikaları, Kazgan, Gülten (1988), Ekonomide Dışa Açık Büyüme,Kula, E. (1994), Economics of Natural Resources the Environment and Policies

Notlar

Kuralbayeva, K. Ve Diğ., (2001), “Is Kazakhstan Vulnerable to the Dutch Disease?”, ZEI Policy-Working Papers, No. 29 (B), University of Bonn.Lederman, D. And Maloney, W.F. (2007), Natural Resources: Neither Curse nor Destiny, A Copublication of Stanford University and World Bank.Mızrak, N.Y. (1999), “Hollanda Hastalığı: Makroekonomik Etkileri, Ülke Örnekleri ve Türkiye”, İktisat-İşletme ve Finans Dergisi, Agustos, s.52-63.Rosenberg, C. B. and Saavalainen, T. O. (1998), “How to Deal with Azerbaijan’s Oil Boom? Policy Strategies in a Resource-Rich Transition Economy”, IMF Working Paper No. 6.Ross, M.L. (1999), “The Political Economy of Resource Curse”, World Politics, Vol.51, pp.297-322. Sachs, J.D. ve Larrain, F.B. (1993), Macroeconomics in the Global Economy, Harvester Wheatsheaf, New York. Sachs, Jeffrey D., and Andrew M. Warner (1995), “Natural Resource Abundance and Economic Growth,” NBER Working Paper 5398, Cambridge, Massachusetts. World Trade Report 2010: Trade in Natural Resources, WTO 2010.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğal kaynaklar, emtia piyasalarının bireyler, şirketler ve devletler için neden önemli olduğunu öğrenir.
ÖÇ02 Gıdadan, hammaddeye ve enerjiye kadar uzanan özellikteki ürünleri ile bu ders ilgili öğrencilerin söz konusu edilen konulardaki bilgi ve analiz kabiliyetlerini arttıracaktır.
ÖÇ03 Öğrenciler; doğal kaynakların türlerini ve özelliklerini daha iyi öğrenir.
ÖÇ04 Emtia piyasalarını, enerji ürünlerinin önemi ve piyasa yapılarını yakından anlar.
ÖÇ05 Bu ürünler üzerinden yaşanan finansallaşma ilişkilerini (borsalar ve vadeli teslim işlemleri başta gelmek üzere) öğrenir.
ÖÇ06 Öğrenciler doğal kaynakların ekonomik gelişme sürecindeki rollerini gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler özelinde öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğal Kaynakların Ekonomik Faaliyetler Açısından Önemi Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Doğal Kaynakların Sınıflandırılması Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Doğal Kaynakların Dağılımı Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Doğal Kaynaklar Arz ve Talebi Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Doğal Kaynaklar ve Enerji Kaynakları Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Doğal Kaynaklar ve Ekonomik Büyüme Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Doğal Kaynaklar ve Ekonomik Kalkınma Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğal Kaynaklar ve Kaynak Talihsizliği Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Doğal Kaynaklar ve Sanayileşme Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Doğal Kaynaklar ve Hollanda Hastalığı Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Doğal Kaynaklar ve Beşeri Sermaye Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Doğal Kaynaklar ve Sürdürülebilir Büyüme Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Doğal Kaynaklar ve Dış Ticaret Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Doğal Kaynaklar ve Teknolojik Değişim Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Doğal Kaynak Kullanımı ve Çevre İlişkileri Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS