ILEM840 Yaratıcı ve Kültürel Endüstriler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM840
Ad Yaratıcı ve Kültürel Endüstriler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN


Dersin Amacı

Ders, yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair DCSM (Birleşik Krallık Hükümeti Kültür, Medya ve Spor Departmanı), UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü), UNCTAD (Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı), WIPO (Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü), SGK (Sosyal Güvenlik Kurumu) ve TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) gibi farklı kurum ve kuruluşların yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair tanımları ve sektör sınıflandırmalarından yola çıkarak mevcut kavram, kuram ve yaklaşımları tartışmayı hedefler.

Dersin İçeriği

Kültür endüstrisi kavramından yaratıcı ve kültürel endüstrilere geçişte yaşanan paradigma değişimi de eleştirel bir bakışla tartışılır. Yaratıcı emek, dijital emek, prekaryalaşma, yaratıcı şehir gibi kavramlar da yine eleştirel bakışla incelenir. Derste yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin içerik ve politika üreten ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların rapor, belge, istatistik ve verilerinden yararlanılarak, farklı ülkelerdeki ve Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin tarihi, politikaları ve uygulamaları incelenir.

Dersin Ön Koşulu

Önkoşul yoktur.

Kaynaklar

Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası Hallyu – Güney Kore’de sinema endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi

Notlar

Demir, E. M. (2018). Türkiye’de Yaratıcı Emek. Moment Dergi, 5(2), 174-194.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramlarını tanır.
ÖÇ02 Yaratıcı ve kültürel endüstriler alanındaki kuramları ve yaklaşımları tanır.
ÖÇ03 Yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin raporları analiz eder.
ÖÇ04 Yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin raporları ve istatistikleri karşılaştırır.
ÖÇ05 Dünyada yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumunu tartışır.
ÖÇ06 Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumunu tartışır.
ÖÇ07 Türkiye ve dünyadaki önemli kuluçka merkezleri ve girişimcilik modellerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 5
PÖÇ02 Belirsiz İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ03 Belirsiz İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 2
PÖÇ04 Belirsiz İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 3
PÖÇ05 Belirsiz Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Belirsiz İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 4
PÖÇ07 Belirsiz Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir.
PÖÇ08 Belirsiz Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ09 Belirsiz Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Belirsiz Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı: Dersin amacı ve önemi, ders izlencesinin sunumu, ödev yönergesi ve ölçme değerlendirme hakkında bilgi verilmesi. Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kültür endüstrisi kuramı ve yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramına geçiş, paradigma değişimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Yaratıcı ve Kültürel Endüstrilerin tanımı; farklı kurumların tanımlama ve sınıflandırmaları; yaratıcı ve kültürel endüstrilerin kısa tarihi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Yaratıcı ekonomi, yaratıcı emek, dijital emek, yaratıcı şehir, vb. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Uluslararası kuruluşların yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporları ve istatistikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Türkiye’deki yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporlar ve istatistikler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihi; uygulamaları. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Türkiye ve dünyadaki önemli kuluçka merkezleri ve girişimcilik modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Pandemi döneminde dünyada yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Pandemi döneminde Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Sinema alanındaki diğer ajanslar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Müzik ve TV dizileri alanındaki diğer ajanslar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Ödev olarak hazırlanan araştırmaların sunumu I Sunum Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 Ödev olarak hazırlanan araştırmaların sunumu II Sunum Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS