ILEM732 Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Kuram

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM732
Ad Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Kuram
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM


Dersin Amacı

20.yüzyılda ortaya çıkan eleştirel düşünme ve eleştirel kuram konularında farkındalık kazandırmak. Eleştirel düşünmenin önemli boyutlarını öğreterek öğrencilerin uygulama yapmasını sağlamak. Ayrıca, 1920'li yıllarda ortaya çıkan eleştirel kuramın özelliklerini öğreterek istedikleri bir sosyal bilimler disiplininde makale yazmalarını sağlamak. Ayrıca öğrendikleri kuram ve düşünme boyutlarını medya, iletişim, sinema, siyaset, sosyoloji, felsefe gibi alanlardan birilerine uygulatabilmek.

Dersin İçeriği

Eleştirel kuramın temel özellikleri ve boyutlarını içermektedir. İletişim, sinema, sosyoloji, medya, psikoloji, siyaset, felsefe gibi sosyal bilimler alanlarına eleştirel düşünme çerçevesinde bakmayı kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

• Adorno, T. W. (1993). Hegel: Tree studies. Cambridge, MA: MIT Press. • Agger, B. (2006). Critical social theories: An introduction (2nd ed.). Boulder, CO: Paradigm. • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43, 45-48.

Notlar

• Adorno, T. W. (1993). Hegel: Tree studies. Cambridge, MA: MIT Press. • Agger, B. (2006). Critical social theories: An introduction (2nd ed.). Boulder, CO: Paradigm. • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43, 45-48.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eleştirel Düşünmenin boyutları ve kavramlarını açıklayabilecek yetkinliğe sahip olur.
ÖÇ02 Eleştirel Düşünmenin yedi boyutu ile ilgili tartışmalar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
ÖÇ03 Eleştirel Kuramın tarihçesi ve temel kavramları konusunda farkındalık kazanır.
ÖÇ04 Eleştirel Düşünme Ölçeğindeki kavramlarla yaşanan sorunları analiz edebilir.
ÖÇ05 Eleştirel Kuram ve Eleştirel Düşünmenin özelliklerini Sosyal Bilimler alanına uygulayabilir.
ÖÇ06 Sosyal bilimler alanında herhangi bir konuda eleştirel düşünme ölçeğini kullanarak makale yazabilir.
ÖÇ07 Disiplinlerarası bir bakışla farklı disiplinleri eleştirel yaklaşımlarla değerlendirebilir.
ÖÇ08 Makaleleri okuduktan sonra grup tartışmaları yaparak akademik kavramları kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ09 Eleştirel Kuramın önemli özelliklerini öğrenerek ve sosyal bilimler alanındaki konuları özele indirgeyerek problem/hipoptez/araştırma soruları oluşturabilir.
ÖÇ10 Makale ve yöntem eleştirisi yapabilir ve kendi makalelerine eleştirel yaklaşabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Antik Yunanda Eleştirel Düşünme ve Felsefe Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Eleştirel Düşünmenin 7 Boyutu: Kaliforniya Eleştirel Düşünme Ölçeği Ölçek inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Eleştirel Düşünmenin Uygulandığı Alanlar ve Örnekler Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Sinema Eleştirisi : Andrey Tarkovski, Stanley Kubrick ve Christian Metz Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Kent Sosyolojisi Eleştirisi : Chicago Okulu , Birmingham Okulu ve Ekonomi-Politik Yaklaşım Teorisyenlerin Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Medya Eleştirisi : Politika Demokrasi ve Popülizm Okuma ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Dilbilimsel Eleştiri : Yapısalcılık ve Postyapısalcılık Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Eleştirel Kuramın Tarihçesi ve Temel Kavramlar Makale okuma ve sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eleştirel Kuramın Sosyal Bilimler Alanına Uygulanması (Felsefe, Tarih, Psikanaliz, Sosyoloji) Okuma ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Eleştirel Kuram ve Eleştirel Pedagoji Arasındaki İlişkiler (Paul Freire, Eric Fromm, Jürgen Habermas) Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Türkiye'de Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Kuram (Şerif Mardin, Nermi Uygur, Saffet Murat Tura, Alper Hasanoğlu) Teorisyenlerin Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Eleştirel Düşünmenin İmkansızlığı : Özcü Düşünceler ( Saul Newman, Karl Popper, Brian Fay) Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Entellektüeller ve Eleştiri Kültürü ( Jean Paul Sartre, Edward Said, Terry Eagleton) makale okuma ve sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Günümüzde Eleştirel Düşünmenin Klişeleşmesi ve Sorunlar : Eleştiri Sonrası (Chris Falzon) makale okuma ve sunum Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS