ILEM716 Ulusaşırı Alan, Göç ve Medya

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM716
Ad Ulusaşırı Alan, Göç ve Medya
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin genelde ulusaşırı göç ve nüfus hareketlerinin, özelde ise Türkiye'ye gelen ve Türkiye'den giden göçmenlerin iletişim ve medya pratikleri ile nasıl etkileştiği konusunda bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca diyaspora ve sinema bağlamında, öğrencilerin kavramsal araçları öğrenerek ve örnekler izleyerek filmlerin yapımı, algılanması ve içeriğine ilişkin eleştirel analizler yapabilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste iletişim teknolojileri, medya ve ulusaşırı kimlikler arasındaki değişen ilişkiler, özellikle yoğunlaşan göç dinamikleri ile kültürel akışlar çerçevesinde irdelenecektir. Ulus-devlet, ulusal sınırlar, dolayımlı bireysel ve toplumsal etkileşimler, kamu ve kamusal alanlar, küreselleşme, kozmopolitanizm, ulusaşırılık ve diyaspora kavramları etrafında sorgulama yapılacaktır. Ayrıca ders, diyaspora sinemasındaki görsel kültürü, diyaspora ve göç çalışmalarına ilişkin kuramsal yaklaşımlarla irdelemek amacıyla desenlenmiştir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç. İstanbul: İletişim.

Notlar

Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443. Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde. Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265. Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76. Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ulusaşırı alan ve göç konusuna ilişkin temel kavram ve teorileri öğrenir.
ÖÇ02 Göç ve hareketliliğe ilişkin kavramsal çerçeveyi medya merkezli bir bakış açısı ile değerlendirebilir.
ÖÇ03 Ulusal, bölgesel ve küresel hareketlilik konularını eleştirel bir perspektiften yorumlayabilir.
ÖÇ04 Bilgi toplumu içerisinde dönüşen sınırları tartışır.
ÖÇ05 Bu ders kapsamında tartışılan kuramsal ve ampirik tartışmalar çerçevesinde ve eleştirel perspektif içerisinde bir araştırma problemi geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ulusötesi Alan, Göç, Diaspora: Kuramlar ve kavramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Türkiye'de Göçmen, Sığınmacı ve Mülteciler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Türkiye Göç Rejimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Ulusaşırı Medya Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Medyada Göçmen Temsilleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Göçmenlerin Medyaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ulusötesi Sinema, Diasporik Sinema, Aksanlı Sinema Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Ulusötesi Sinema, Diasporik Sinema, Aksanlı Sinema (devam) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Göç ve Mekan Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Hareketlilik, Göç ve Dijital Medya Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İç göç, zorunlu göç Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 İletişim Aracı Olarak Müzik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Göç ve Kimlik Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Yöntemsel Tartışmalar ve Göç Çalışmalarında Etik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 12:15