ILEM713 Toplumsal Cinsiyet ve İletişim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM713
Ad Toplumsal Cinsiyet ve İletişim
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı

Derse katılan öğrencilerin öncelikle toplumsal cinsiyete dair başlıca kavramlar ve yaklaşımları öğrenerek, toplumsal yaşamda ataerkil kültürel yapının doğurduğu sorunların ve sonuçların farkında olması, bu tür sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin haber, reklam, TV programları, sosyal medya metinleri, fotoğraflar gibi çeşitli medya çıktılarında ve popüler kültür ürünlerindeki toplumsal cinsiyetçi temsilleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yetisi elde etmesi dersin temel hedefleri arasında yer almaktadır.

Dersin İçeriği

Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları, toplumsal iş bölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetle ilgili kalıp yargılar, toplumsal cinsiyetle ilgili kuramlar ve feminist yaklaşımlar dersin genel içeriğini oluşturmaktadır. Bununla birlikte toplumsal cinsiyet konusunu medya bağlamında incelemeyi gerektiren derste medyada üretilen çeşitli formatlar incelenecek, medya içeriklerinde (haber metni, reklam, fotoğraf, görüntü, TV dizileri, TV programları, internet metinleri vb) kadınlık ve erkeklik temsilleri analiz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Connell, R.W., Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 1998. Steeves,L., 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara 1994. Dökmen, Z.Y., Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayıncılık, Ankara 2004. İmançer, D. (Ed.), Medya ve Kadın, Ebabil Yayınları, Ankara 2006. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (Ed), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Detay Yayıncılık, Ankara 2014. Arat, N., Kadın Gerçeklikleri, Say Yayınları, İstanbul 1996. Tekeli, Ş., Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, Birikim Yayınları, İstanbul 1982. Kandiyoti, D., Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, Metis Yayınları, İstanbul 2013. Sancar, S., Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, İstanbul 2012. Davas, A., Eşitsiz Kız Kardeşlik, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2014. Kırca-Schroeder, S., Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2007. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (Der.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İletişim Yayınları, İstanbul 2007. Yalom, M., Antik Çağlardan Günümüze Evli Kadının Tarihi, (Çev. Zeynep Yelçe ve Neşenur Domaniç), İstanbul 2002.

Notlar

Toplumsal cinsiyet ve feminizm hakkında filmler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarına dair farkındalık kazanır.
ÖÇ02 Toplumsal cinsiyet kuramları ve feminist kuramları öğrenir.
ÖÇ03 Tarihsel süreçte Türkiye ve dünyada kadın hareketinin gelişimine dair bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Toplumsal cinsiyet kimliklerinin oluşumu, toplumsal işbölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri ile toplumsal cinsiyete dair kalıp yargıları öğrenerek bu kavramları kültürel, sosyal psikolojik, ekonomik ve siyasal bağlamlarıyla tartışma becerisi elde eder
ÖÇ05 Medyanın çeşitli alanlarındaki toplumsal cinsiyetçi içerikleri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantasyon ve Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Başlıca Yaklaşımlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ataerkil kültürde toplumsal iş bölümü, toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargılar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Feminist Kuramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkiye'de ve dünyada kadın hareketi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Queer Kuram Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medyada ideoloji ve söylem Ideoloji and discourse in the media Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Haber metinlerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini üreten ideolojik inşa stratejileri (örneklerin incelenmesi) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Hegemonik erkekliğin medyada temsili Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Reklamlarda kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Televizyon dizilerinde kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi)Social gender inequality on the new media Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi) 2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS