Genel Bilgi
Kod | İTS737 |
Ad | Abbasi Tarihi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Abbasi Devleti'nin siyasi, askeri, mali ve sosyal yapısını tanıtmak.
Dersin İçeriği
Abbasi Devleti'nin siyasi, askeri, mali ve sosyal yapısını kaynak eserlerden ve modern çalışmalardan derinlemesine tahlil etmek.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
DİA Abbasiler maddesi (bk. Hakkı Dursun Yıldız, Abbasiler, DİA, İstanbul 1998) I, 31-48) ve Ali Hatalmış'ın diğer Ders Notları
Notlar
1. Yılmaz, Saim, Abbasiler, Kayıhan Yay., İstanbul 2006. 2.Bozkurt, Nahide; Oluşum Sürecinde Abbasi İhtilali, Ankara Okulu Yay., Ankara 2000. 3.Lewis, B. Abbasids, EI (İng), London 1960, s. 15 23. 4.Şaban, M. A., The Abbasid Revolution, Cambridge 1979. 5. Şeşen, Ramazan, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. 6. Kılıçlı, Mustafa; Arap Edebiyatında Şuubiyye, İşaret Yay., İstanbul 1992. 7. Zorlu, Cem; Abbasilere Yönelik Dini ve Siyasi İsyanlar, Ankara Okulu, Ankara 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Abbasi ihtilalinin gelişim safhalarını özetler ve yorumlar. |
ÖÇ02 | Abbasi Devleti'nin kuruluşunu sağlayan unsurları tanımlar ve unsurlar arasındaki ilişkileri yorumlar. |
ÖÇ03 | Abbasi Devleti'nin kuruluş ve yükseliş dönemini kapsayan siyasi ve askeri gelişmeleri özetler ve tahlil eder. |
ÖÇ04 | Türklerin İslamiyet’i kabullerini ve Abbasi Devleti'ndeki rollerini özetler ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Abbasi Devleti'nin siyasal anlamdaki çöküş nedenlerini ve yeniden canlanma sürecini anlatır ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Büveyhilerin ve Selçukluların nüfuz dönemi olaylarını anlatır ve tahlil eder. |
ÖÇ07 | Abbasilerin yıkılış sürecini ve yıkılış nedenlerini özetler ve tahlil eder. |
ÖÇ08 | Abbasilerin Bizans Devleti'yle olan siyasi mücadelelerini anlatır ve yorumlar. |
ÖÇ09 | Devletin idari, siyasi ve mali yapısını tanımlar ve tahlil eder. |
ÖÇ10 | Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri özetler ve tahlil eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Abbasi İhtilali ve Abbasi Devleti'nin Kuruluşu | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Kuruluş ve Yükseliş dönemi halifelerinin siyasi, askeri ve iktisadi faaliyetleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Arap ve Fars unsurları arasındaki hakimiyet mücadelesi bağlamında Emin-Me'mun çekişmesi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Samerra Dönemi ve Türklerin siyasi ve askeri alanda sağladıkları hakimiyet. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Devletin doğusunda ve batısında ortaya çıkan bağımsız devletler. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Halife Mu'tazıd ve Müktefi döneminde Abbasiler’in yeniden toparlanması. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Emirü’l-Ümeralık Dönemi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Büveyhiler ve Selçuklular'ın nüfuz dönemleri. Ara Sınav | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
9 | Ara sınav | İşlenen konulara dair ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Son Abbasi halifeleri ve Bağdat Abbasi Devleti'nin Yıkılışı | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Abbasi-Bizans mücadelesi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Devletin idari ve siyasi yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devletin Mali Yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Abbasilerde Sosyal Hayat. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Kültür ve medeniyet alanındaki gelişmeler. | Assignment from the topics covered | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |