İTS728 Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS728
Ad Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR


Dersin Amacı

Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu'daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir.

Dersin İçeriği

seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Barbaro, Josaphat, Anadolu'ya ve İran'a Seyahat, 2009, İstanbul Danieloğlu, D.E., 1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul. Kenan, Seyfi, Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim The Ottomans and Europe Travel, Encouter and Interaction, isam Yay, 2010, İstanbul. ilgili seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir, Dergah Yay., İstanbul, 1987

Notlar

Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul ilgil seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987 De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek
ÖÇ02 Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini kavramak
ÖÇ03 Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri değerlendirmeyi öğrenmek
ÖÇ04 Farklı kültürlere bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları kavramak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Sınav çalışması sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması okuma ve sentez çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi okuma ve sentez çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Belirlenmiş olan bir konunun sunumu (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Sunum (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Genel değerlendirme Okuma ve sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yazılı sınav sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS