Genel Bilgi
Kod | İTS724 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Nazım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak
Dersin İçeriği
Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay. Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY. İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay. Hikmet İlaydın, Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.
Notlar
Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mensur eserin ne olduğunu bilir. |
ÖÇ02 | Manzum eserin ne olduğunu bilir. |
ÖÇ03 | Türk İslam Edebiyatındaki nazım biçimlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ04 | Nazım biçimlerinin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilir. |
ÖÇ05 | Aruz kalıpları ile nazım biçimleri arasındaki ilişkiyi gösterebilir. |
ÖÇ06 | Tercih edilen nazım şekilleri ile eser arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aruzun tarihçesi ve Türk edebiyatındaki kullanımı | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları I | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları II | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Beyitlerle kurulan nazım biçimleri | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bentlerle kurulan nazım biçimleri | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (Gazel-Kaside) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (mesnevi-Terkib Bend, Terci bend) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ebced ve tarih düşürme | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
12 | Müfret, Kafiye, Redif, Revi, İkfa | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (pendiyye) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (İlahi-Hikmet) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Tevhid-Münacat) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Mevlid-Na't) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |