Genel Bilgi
Kod | İTS719 |
Ad | Oryantalizm Metinleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Aygül DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Oryantalizmi tanımak ve tarihsel arka planını kavratmak
Dersin İçeriği
Oryantalizm kuramı ve Oryantalizm çalışmaları, Oryantalistlerin Klasik İslami kaynaklara yaklaşımları, sömürgeci batılı devletlerin oryantalistlerle işbirliği, İslam tarihinde onlardan kaynaklı bazı sorunlar ve onlara yönelik eleştiriler.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Edward Said'in Oryantalizm eseri çerçevesinde tutulan bazı ders notları
Notlar
1 Yücel, Bulut, Oryantalizmin Kısa Tarihi, Küre Yayınları, İstanbul. 2. Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007 3. Ferro, Marc, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İmge Yayınları, İstanbul, 2002. 4. Hobsbawm, Eric, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul, 2007. 5. İşçi, Metin, Kültür Sömürgeciliği ve Eğitim, İstanbul, 1995. 6. Said, Edward W., Şarkiyatçılık, Metis Yayınları, İstanbul, 2017. 7. Uçarol, Rifat, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, oryantalizmi bilir ve oryantalist bakışın kuramsal ve tarihsel değerlendirmesini yapabilir. |
ÖÇ02 | Avrupa'da Oryantalist (Doğubilim) araştırmaların tarihini bilir. |
ÖÇ03 | Avrupa dışında Oryantalist bakışın yayılmasını yorumlayabilir. |
ÖÇ04 | Oryantalizmin eleştirel değerlendirmelerini yapabilir. |
ÖÇ05 | Batı’da yapılan İslam araştırmalarından haberdar olur. |
ÖÇ06 | Oryantalistlerin İslam tarihi perspektifini analiz eder. |
ÖÇ07 | Oryantalistlerin Siyer ve İslam tarihine dair çalışmalarından haberdar olur ve bunları eleştirel gözle tahlil eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oryantalizm kavramı, Oryantalizmin kapsadığı alanlar ve doğu coğrafyasına geneline bakış, güncel kaynakların tanıtılması. | Ali Dere'nin "Doğu ve Batı Karşılaşmasında Bir Süreç: Oryantalizm, Oryantalizmi Yeniden Okumak" vb. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Postmodernizm, Globalizm ve Oryantalizmin Eleştirisi. | Kalın, İbrahim, Napolyon İle Ceberti Arasında: Modern Döneme Girerken Oryantalizmin Yeni Yüzleri vs. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | İslam'ı Batılı Okuma Biçimleri ve İslam Dünyasına Etkileri. | Uğur, Hakan, Avrupa’da Oryantalizmin Ortaya Çıkışı ve Dozy’nin, İslam’ın Aslîliği Hakkındaki İddialarına Karşı İsmail Fennî Ertuğrul’un Savunması, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2019, sayı: 48, s. 175-195. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Oryantalistlerin Hz. Peygamber'e Yaklaşımları Siyer Okumaları. | Sarıçam, İbrahim - Seyfettin Erşahin, "Batı Oryantalizminin Hz. Peygamber’e Bakışı", Eskiyeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 5, s. 5-21. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Oryantalistlerin Kur'an'a eleştirel bakışları ve yaklaşımları. | Bedir, Ahmet, Kur’ân’ın Anlaşılmasında Oryantalizmin Entelektüelimizdeki Etkileri, Marife, 2002, cilt: II, sayı: 3, s. 189-218. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Oryantalislerin Hadis eleştirileri. | Görmez, Mehmet, Klasik Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevk Eden Temel Faktörler Üzerine, İslâmiyât, 2000, cilt: III, sayı: 1, s. 11-31. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Müslümanların Hristiyanlarla İlişkileri | Saldıran, Faruk, Müslüman Hıristiyan Münasebetleri Bağlamında Oryantalizmin Ortaya Çıkışı , Eski Yeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 4, s. 69-78. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Sömürgecilik ve Oryantalizm. | Mertcan, Hakan Oryantalizm - Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılıcından Alaaddin'in Lambasına Uzanan "Aşk"ın Bitmeyen Kanlı Serüveni, Milel ve Nihal: inanç, kültür ve mitoloji araştırmaları dergisi, 2007, cilt: IV, sayı: 2, s. 11-28 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Ara Sınav | İşlenen konulara dair ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | İslam tarihini ekonomisentrik okuma | Kurt, Abdurrahman, "İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu", U.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17/2 2008, s. 35-72. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İslam tarihini etnosentrik Okuma. | Göregen, Mustafa, "Oryantalist İslam Yorumlarının Psiko-Sosyal Temelleri", Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.1 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | İslam Tarihini sosyosentrik okuma. | Zakzuk, Mahmud Hamdi, Oryantalizm veya Medeniyetler Hesaplaşması Çev. Abdulaziz Hatip, İzmir 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Bernard Lewis ve tarih yazımı. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Seçilmiş metinler I üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Seçilmiş metinler II üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |