İTS719 Oryantalizm Metinleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS719
Ad Oryantalizm Metinleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Aygül DÜZENLİ


Dersin Amacı

Oryantalizmi tanımak ve tarihsel arka planını kavratmak

Dersin İçeriği

Oryantalizm kuramı ve Oryantalizm çalışmaları, Oryantalistlerin Klasik İslami kaynaklara yaklaşımları, sömürgeci batılı devletlerin oryantalistlerle işbirliği, İslam tarihinde onlardan kaynaklı bazı sorunlar ve onlara yönelik eleştiriler.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Edward Said'in Oryantalizm eseri çerçevesinde tutulan bazı ders notları

Notlar

1 Yücel, Bulut, Oryantalizmin Kısa Tarihi, Küre Yayınları, İstanbul. 2. Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007 3. Ferro, Marc, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İmge Yayınları, İstanbul, 2002. 4. Hobsbawm, Eric, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul, 2007. 5. İşçi, Metin, Kültür Sömürgeciliği ve Eğitim, İstanbul, 1995. 6. Said, Edward W., Şarkiyatçılık, Metis Yayınları, İstanbul, 2017. 7. Uçarol, Rifat, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul, 2006.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, oryantalizmi bilir ve oryantalist bakışın kuramsal ve tarihsel değerlendirmesini yapabilir.
ÖÇ02 Avrupa'da Oryantalist (Doğubilim) araştırmaların tarihini bilir.
ÖÇ03 Avrupa dışında Oryantalist bakışın yayılmasını yorumlayabilir.
ÖÇ04 Oryantalizmin eleştirel değerlendirmelerini yapabilir.
ÖÇ05 Batı’da yapılan İslam araştırmalarından haberdar olur.
ÖÇ06 Oryantalistlerin İslam tarihi perspektifini analiz eder.
ÖÇ07 Oryantalistlerin Siyer ve İslam tarihine dair çalışmalarından haberdar olur ve bunları eleştirel gözle tahlil eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 2
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantalizm kavramı, Oryantalizmin kapsadığı alanlar ve doğu coğrafyasına geneline bakış, güncel kaynakların tanıtılması. Ali Dere'nin "Doğu ve Batı Karşılaşmasında Bir Süreç: Oryantalizm, Oryantalizmi Yeniden Okumak" vb. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Postmodernizm, Globalizm ve Oryantalizmin Eleştirisi. Kalın, İbrahim, Napolyon İle Ceberti Arasında: Modern Döneme Girerken Oryantalizmin Yeni Yüzleri vs. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 İslam'ı Batılı Okuma Biçimleri ve İslam Dünyasına Etkileri. Uğur, Hakan, Avrupa’da Oryantalizmin Ortaya Çıkışı ve Dozy’nin, İslam’ın Aslîliği Hakkındaki İddialarına Karşı İsmail Fennî Ertuğrul’un Savunması, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2019, sayı: 48, s. 175-195. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Oryantalistlerin Hz. Peygamber'e Yaklaşımları Siyer Okumaları. Sarıçam, İbrahim - Seyfettin Erşahin, "Batı Oryantalizminin Hz. Peygamber’e Bakışı", Eskiyeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 5, s. 5-21. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Oryantalistlerin Kur'an'a eleştirel bakışları ve yaklaşımları. Bedir, Ahmet, Kur’ân’ın Anlaşılmasında Oryantalizmin Entelektüelimizdeki Etkileri, Marife, 2002, cilt: II, sayı: 3, s. 189-218. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Oryantalislerin Hadis eleştirileri. Görmez, Mehmet, Klasik Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevk Eden Temel Faktörler Üzerine, İslâmiyât, 2000, cilt: III, sayı: 1, s. 11-31. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Müslümanların Hristiyanlarla İlişkileri Saldıran, Faruk, Müslüman Hıristiyan Münasebetleri Bağlamında Oryantalizmin Ortaya Çıkışı , Eski Yeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 4, s. 69-78. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Sömürgecilik ve Oryantalizm. Mertcan, Hakan Oryantalizm - Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılıcından Alaaddin'in Lambasına Uzanan "Aşk"ın Bitmeyen Kanlı Serüveni, Milel ve Nihal: inanç, kültür ve mitoloji araştırmaları dergisi, 2007, cilt: IV, sayı: 2, s. 11-28 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
9 Ara Sınav İşlenen konulara dair ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
10 İslam tarihini ekonomisentrik okuma Kurt, Abdurrahman, "İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu", U.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17/2 2008, s. 35-72. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 İslam tarihini etnosentrik Okuma. Göregen, Mustafa, "Oryantalist İslam Yorumlarının Psiko-Sosyal Temelleri", Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.1 2017 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 İslam Tarihini sosyosentrik okuma. Zakzuk, Mahmud Hamdi, Oryantalizm veya Medeniyetler Hesaplaşması Çev. Abdulaziz Hatip, İzmir 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Bernard Lewis ve tarih yazımı. Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Seçilmiş metinler I üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Seçilmiş metinler II üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS