İTS718 Türk-İslam Edebiyatında Mesnevi Geleneği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS718
Ad Türk-İslam Edebiyatında Mesnevi Geleneği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı

dinî-tasavvufî manzum eserlerde tercih edilen “mesnevi” nazım şeklinin tanıtılması

Dersin İçeriği

Türk İslam Edebiyatı kapsamında yazılan belli başlı mesnevilerin metinlerinin incelenmesi, birbiriyle karşılaştırılıp değerlendirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Âmil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul 1999. Mahmut Kaplan, Hayriyye-i Nâbî(İnceleme-Metin), AKDTYK AKM Yay. Ankara 1995. İsmail Ünver, Neşâtî, KTB Yayınları, Ankara 1986 Vasfi Mahir Kocatürk, Hüsn ile Aşk, Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1944. Abdülkadir Karahan, Hakani Mehmed Bey’in Hilye-i Şerife’si, Sabah Gazetesi Yay., İstanbul 1992.

Notlar

İsmail Ünver, “Mesnevi”, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, ss. 430-463. Büyük Türk Klâsikleri, C.5., Ötüken Yayınları, İstanbul 1987. (Teşrifâtü’ş-şu’arâ’dan 241, Zafer-nâme’den 242.)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arap, Fars ve Türk Edebiyatının ortak konulu mesnevilerini bilir.
ÖÇ02 Mesnevilerin yapı sal özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Mesnevi yazmakla şöhret olan şairleri ve hamse sahiplerini tanır.
ÖÇ04 Mesnevilerdeki tarihi seyrin ve değişimin farkına varır.
ÖÇ05 Mesnevileri edebi türlerine göre tasnif edebilir.
ÖÇ06 Mesnevi bölümlerini gösterebilir.
ÖÇ07 Mesnevilerle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları takip edebilir.
ÖÇ08 Eski ve yeni kültüre ait anlatı türlerini karşılaştırabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mesnevinin tanımı, kapsamı, tarihi gelişimi, mesnevi çeşitleri ve öne çıkan örnekleri Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yusuf Hâs hâcib’in Kutadgu Bilig adlı mesnevisinin okutulması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Yunus Emre’nin Risaletü’n-Nushiyye adlı mesnevisinin okutulması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Mevlana’nın Mesnevisi’nin okutulması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Ahmedi'nin İskendernâme'sinin okutulması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Yusuf Hakiki Baba’nın Mahabbetnâme adlı mesnevisi ile Nidâî’nin Genc-i Esrâr-ı Ma’nî adlı mesnevisinin karşılaştırılması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Ali Şir Nevaî’nin Lisanü’t-Tayr adlı mesnevisi ile Gülşehri’nin Mantıku’t-tayr adlı mesnevisi’nin Karşılaştırılması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Şeyyad Hamza’nın Yusuf u Zelha mesnevisi ile Diyarbakırlı Ahmedi’nin Yûsuf u Züleyha Mesnevisi’nin karşılaştırılması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Süleyman Çelebi’nin Vesiletü’n-Necat adlı mesnevisi ile İpsalalı Ebu’l-Hayr’ın Mevlidinin karşılaştırılması Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hakanî´nin Hilye-i Şerîfe´si Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Neşâtî Ahmet Dede´nin Mirâciyye’si Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Mesnevi biçiminde yazılmış tezkire: Güftî´nin Teşrifâtü’ş-Şu’arâsı Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Nâbî´nin Hayriyesi Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Şeyh Galib´in Hüsn ü Aşk´ı Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Ali Şir Nevai'nin Sedd-i İskender adlı mesnevisi Mesnevi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 12 6 72
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS