İTS707 İslam Tarihi Kaynakları I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS707
Ad İslam Tarihi Kaynakları I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ


Dersin Amacı

İslâm Tarihi kaynaklarını tanımak ve bunları bilimsel çalışmalarda kullanabilecek beceriye sahip olmak

Dersin İçeriği

kaynak ve araştırma eser meselesi, siyer yazıcılığının başlangıcı, kaynakların dönemlendirilmesi, siyer ve İslâm tarihi kaynak ve müellifleriı, örnek metinlerin okunması

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008

Notlar

1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. Siyer ve ilk dönem İslâm tarihi kaynakları 6. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) ilgili maddeleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kaynak-zaman ilişkisini kavrar
ÖÇ02 İlk dönem İslâm tarihi kaynaklarını tanır
ÖÇ03 Kaynak tenkidini öğrenir
ÖÇ04 Kaynakları dönemine ve türüne göre tasnif edebilir.
ÖÇ05 Biyobibliyografik eserleri bilir
ÖÇ06 Kaynak-araştırma farkını öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kaynak ve Araştırmaların mahiyeti Tarihte usûl eserlerinin kaynak tenkidiyle ilgili kısımları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
2 Kaynak tenkidi I Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-35 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 Kaynak tenkidi II Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 28-35 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Siyer yazıcılığının ortaya çıkışı aban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 13-22; Mehmet Özdemir, "Siyer Yazıcılığı Üzerine", Milel ve Nihal, IV/3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İslâm Tarihi kaynaklarının genel bir değerlendirmesi ve dönemlendirme Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 32-40; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 12-49 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Biyobibliyografik eserler Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 3-8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Cahiliyye ve Hz. Peygamber dönemleriyle ilgili kaynak ve araştırmalara giriş Şaban Öz, Siyer´e Giriş, s. 11-33; DİA, "Siyer ve Megâzî" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 ara sınav ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlk kaynaklar I (İbn İshak) DİA, "İbn İshâk" mad.; İbn İshak´ın eserinden seçilmiş metinler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 İlk kaynaklar II (İbn Hişâm) DİA, "İbn Hişâm" mad.; İbn Hişâm´ın eserinden seçilmiş metinler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 İlk kaynaklar III (Vâkıdî) Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 300-348; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 28-30; Vâkıdî´nin eserinden seçilmiş metinler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 İlk kaynaklar IV (İbn Sa´d) DİA, "İbn Sa´d" mad.; İbn Sa´d´ın eserinden seçilmiş metinler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 İlk kaynakların tenkit ve mukayesesi Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kur´ân-ı Kerîm´in Siyer için kaynaklığı üzerine değerlendirme; Hz. Peygamber dönemiyle ilgili diğer kaynakların (Hadis ve Tefsir kaynakları) İslâm tarihinde kullanılması Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 23-43 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Cahiliyye ve Hz. Peygamber dönemleriyle alâkalı araştırma eserleri Örnek olarak, DİA, "Muhammed" maddesinin bibliyografya kısmı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS