Genel Bilgi
Kod | İTS706 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Edebiyatındaki şerh geleneğinin tanınıp metinlerin yazıldığı dönemin dil yapısı, dünya görüşü, varlık ve sanat anlayışından hareketle klasik şiir ile tekke şiiri örneklerinin çözümlenerek anlaşılabilir hale getirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Klasik Türk şiiri ve Tekke-Tasavvuf şiiri örneklerinin çözümlenmesi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1994, Akçağ Yay. Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988, TTK Yay. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 1994, Kitabevi Yay. Agah Sırrı Levend, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul 1984, Enderun Yay. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ahmet Talat Onay, Haz. Cemal Kurnaz, Ankara 1992, TDV Yay. Ömer Ferit Kam ve Asar-ı Edebiye Tetkikatı, Haz. Halil Çeltik, Ankara 1998, KB Yay. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yay. Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası, Ankara 2009, Birleşik Yay. Mine Mengi, Divan Şiirinin Arka Bahçesi, Ankara 2010, Akçağ Yay. A. Nihad Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi I-II-III, Ankara 1985, KB Yay.
Notlar
Ali Nihat Tarlan, "Metinler Şerhine Dair", Edebiyat Meseleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay., ss.191-202.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şiir, şair ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ02 | Klasik Türk şiirini tanır. |
ÖÇ03 | Tefsir, yorum ve şerh arasındaki benzerlik ve farkları bilir. |
ÖÇ04 | Divan şiiri veya klasik Türk şiirinin yapısındaki dini anlayışın farkına varır. |
ÖÇ05 | Klasik Türk şiirindeki tasavvufi duygu ve düşüncenin izlerini sürebilir. |
ÖÇ06 | Klasik Türk şiirinin ve tasavvufi şiirin benzer ve ayrı yönlerini fark eder. |
ÖÇ07 | Klasik Türk şiirinin Kur´an ve Hadis kaynaklarından beslendiğini fark eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örneklerle Türk-İslam edebiyatında metin tenkidi, metin tamiri, metin şerhi ve metin tahlili ayrımı | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Klasik ve modern metin incelemeleri yöntemlerinin tanıtımı | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Klasik şiirleri nesre çevirme alıştırmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Klasik şiirleri dil içi çeviri ile yeniden yazma çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | XV. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | XI. yy´dan XV. yy´a kadarki klasik şiirlerin dil ve üslup özellikleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | XV. yüzyılda yazılmış divanlardan seçilen na't incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | XV. yüzyıl divanlarından seçilmiş münacat incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | XV. yüzyıl divanlarındaki dini tasavvufi mazmunlar ve mefhumlar | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | XV. yüzyıl divanlarındaki aruz incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
|
12 | XVI. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | XVII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | XVIII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | XIX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | XX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |