İTS705 Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS705
Ad Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Edebiyatındaki şerh geleneğinin tanınarak metinlerin yazıldığı dönemin dil yapısı, dünya görüşü, varlık ve sanat anlayışından hareketle klasik şiir ile tekke şiiri örneklerinin çözümlenerek anlaşılabilir hale getirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Klasik Türk şiiri ve Tekke-Tasavvuf şiiri örneklerinin çözümlenmesi

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1994, Akçağ Yay. Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988, TTK Yay. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 1994, Kitabevi Yay. Agah Sırrı Levend, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul 1984, Enderun Yay. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ahmet Talat Onay, Haz. Cemal Kurnaz, Ankara 1992, TDV Yay. Ömer Ferit Kam ve Asar-ı Edebiye Tetkikatı, Haz. Halil Çeltik, Ankara 1998, KB Yay. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yay. Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası, Ankara 2009, Birleşik Yay. Mine Mengi, Divan Şiirinin Arka Bahçesi, Ankara 2010, Akçağ Yay. A. Nihad Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi I-II-III, Ankara 1985, KB Yay.

Notlar

Ali Nihat Tarlan, "Metinler Şerhine Dair", Edebiyat Meseleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay., ss.191-202.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik Türk şiirini tanır.
ÖÇ02 Şiir, şair ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ03 Tefsir, yorum ve şerh arasındaki benzerlik ve farkları bilir.
ÖÇ04 Divan şiiri veya klasik Türk şiirinin yapısındaki dini anlayışın farkına varır.
ÖÇ05 Klasik Türk şiirindeki tasavvufi duygu ve düşüncenin izlerini sürebilir.
ÖÇ06 Klasik Türk şiirinin ve tasavvufi şiirin benzer ve ayrı yönlerini fark eder.
ÖÇ07 Klasik Türk şiirinin Kur´an ve Hadis kaynaklarından beslendiğini fark eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örneklerle Türk-İslam edebiyatında metin tenkidi, metin tamiri, metin şerhi ve metin tahlili ayrımı Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Klasik ve modern metin incelemeleri yöntemlerinin tanıtımı Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Klasik şiirleri nesre çevirme alıştırmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Klasik şiirleri dil içi çeviri ile yeniden yazma çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 XV. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 XI. yy´dan XV. yy´a kadarki klasik şiirlerin dil ve üslup özellikleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 XV. yüzyılda yazılmış divanlardan seçilen na't incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 XV. yüzyıl divanlarından seçilmiş münacat incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 XV. yüzyıl divanlarındaki dini tasavvufi mazmunlar ve mefhumlar Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 XV. yüzyıl divanlarındaki aruz incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 XVI. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 XVII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 XVIII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 XIX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 XX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 11 11
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.11.2022 05:40