Genel Bilgi
Kod | MG6811 |
Ad | Sezgisel ve Metasezgisel Yöntemler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELÇUK ÇOLAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kesikli ve sürekli optimizasyon problemlerinin çözüm yöntemleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmektir. Sezgisel ve meta-sezgisel çözüm yöntemleri üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; lokal-global tarama, sürekli-kesikli alanda optimizasyon, optimalliğin gerek ve yeter şartları, kısıtlı problemler, tavlama benzetimi yöntemi, yapay sinir ağları metodu, genetik algoritma, sezgisel yöntemlerin özellikleri konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur
Kaynaklar
Handbook of Metaheuristics, Michel Gendreau, Jean-Yves Potvin, Springer
Notlar
How to Solve It: Modern Heuristics, Zbigniew Michalewicz, David B. Fogel, Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlgili yöntemleri yeni bütünleşik problemlere uygular |
ÖÇ02 | Yeni hybrid algoritmalar geliştirir |
ÖÇ03 | Tasarlanan algoritmaları uygun program dillerinde kullanır |
ÖÇ04 | Sezgisel ve Metasezgisel Yöntemleri Tanımlar |
ÖÇ05 | Metasezgisel Yöntemleri İşletme Programlarına uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme bilim dalına ait kuramları açıklamak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme alanında kullanılan bilimsel yöntem ve araçların gelişmesine katkı yapacak kuramları listelemek ve tanımlamak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme bilim dalında ve İşletme meslek alanlarında karşılaşılan etik ve yasal konuları anlama | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme bilim dalında yer alan modellerin uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını araştırarak açıklama | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz işletme meslek gruplarının karşılaşmış oldukları sorunlara uygun yöntemlerle çözümler üretebilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme alanında kullanılan yöntemlerin temel adımlarını izleyerek uygulamaya geçirme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetimi yöntemlerini uygulama. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve/veya takım çalışmasında sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireyin uzmanlık alanında meydana gelen güncel değişim ve gelişimleri takip ederek yenilenmeyi sürekli hale getirme | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akademik kurallar çerçevesinde bilimsel kaynaklardan yararlanma, veri toplama, analiz etme, yorumlama ve yeni bilgiler üreterek bunları etkin biçimde yazma ve sunma | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme alanının gelişmesine katkı sağlayacak yeni araştırma yöntemleri geliştirme ve uygulama | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme bilim dalının kapsadığı alt bilim dalları üzerinde sorgulayıcı araştırma yaparak, işletme yöneticilerinin doğru karar alma süreçleri için yeni esaslar geliştirme | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme bilimi üzerine araştırma yaparak doğru karar alma süreci için temel oluşturma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sezgisellerin Kategorizasyonu | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sezgisel Yöntemler | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Metasezgiseller | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Genetik Algoritma | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tavlama Benzetimi | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tabu Arama | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Parçacık Sürü Optimizasyonu | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dağınık Arama | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Karınca Kolonisi | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Elektromanyetik Algoritması | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | NöroGenetik Algoritma | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hibrid Metasezgisel Algoritmaları | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Metasezgiseller: Performans Değerlendirme | Ders kitabından ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |