Genel Bilgi
Kod | MG5702 |
Ad | Araştırma Yöntemleri ve Etik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA DEMİRCİ OREL |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere bilimi tanımlamak, bilim ile sosyal bilimlerin ilişkilerini anlatmak, bilimsel araştırma sürecini açıklamak, uygun örnek üzerinden veri toplamayı, istatistiksel teknikler kullanarak veriyi analiz edebilmeyi etik ilkelerde doğrultusunda öğretmek.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmaya giriş; Bilimsel araştırmanın temelleri; Bilimsel yaklaşımlar; Bilimsel araştırmada temel kavramlar; Araştırma konusu ve probleminin seçimi; Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Anket ve Gözlem; Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları: Mülakat ve Dökümanlar Araştırmada ölçme ve ölçekler; Örneklem ve örneklem türleri; Nicel ve nicel veri analizi; Araştırma raporunun hazırlanması
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Doç.Dr.Sait Gürbüz ve Doç.Dr.Faruk Şahin (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
Notlar
Kaan Böke (2014), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 4. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul; Fatma Demirci Orel (2015), Pazarlama Araştırması (Marketing Research), 7. Baskı, Çev., Ankara: Nobel Yayıncılık; Donald R. Cooper, Pamela S. Schindler (2001), Business Research Methods, NY: McGraw-Hill;Ayhan Ural, İbrahim Kılıç (2006), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma süreci içinde kalarak araştırma yapar. |
ÖÇ03 | Araştırma sorularını net bir şekilde tanımadıktan sonra uygun önermeler geliştirir. |
ÖÇ04 | Veri toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tartışır. |
ÖÇ05 | Verileri düzenlemeyi ve istatistik paket programını kullanır. |
ÖÇ06 | Temel ve bazı çok değişkenli istatistik tekniklerini kullanarak önermeleri test eder, istatistiksel çıkarsamada bulunur. |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırma raporunu yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1.Finansman Yönetimi, Muhasebe Yönetimi, Üretim Yönetimi, Pazarlama Yönetimi, Yönetim ve Organizasyon ve Sayısal Yöntemler kavramlarını tanımlayarak birbirleriyle olan ilişkilerini açıklama. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2.İşletme yönetiminin kuram ve modelleri, sayısal ve istatistik yöntemlerini tanımlayarak karşılaştırma. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 3. Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşma ve yorumlama. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 4. İşletme yönetimindeki kuram ve modelleri, sayısal ve istatistik yöntemleri uygulama. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 5.İşletme yönetiminde uygulanan kuram ve modellerin, sayısal ve istatistik yöntemlerin sonuçlarını yorumlama. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 6.Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirleyebilme. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 7.İşletme süreçleri yönetiminin temel adımlarını izleyerek uygulayabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 8.Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanarak en uygun sonuca ulaşabilme. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 9.Proje yöneticisi veya katılımcısı olarak hedeflere uygun çalışma. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 10.Bireysel ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak etkin rol alma. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 11.Araştırma ve öğrenme sürecinin hayat boyu devam ettiği bilinci ile güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli geliştirme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 12.Akademik kurallar çerçevesinde bilimsel kaynaklardan elde edilen verilerden yeni bilgiler üreterek bunları etkin biçimde yorumlama. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 13.İşletme alanında kazandığı bilgileri, farklı alanlardaki bilgilerle ilişkilendirebilme. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 14.Akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun olarak taraflarla sözlü ve yazılı olarak iletişim kurabilme. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 15.Akademik kurallar çerçevesinde alana ilişkin kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezleyerek etkin biçimde sunma. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 16.İşletme bilim dalında ve işletme meslek alanlarında karşılaşılan etik ve yasal konulara uygun davranma. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 17.İşletmenin tüm temel fonksiyonları hakkında bilim, kurum ve toplum etiğine uygun özgün araştırmalar yapma. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 18.Eleştirel bir bakış açısıyla mevcut problemleri saptayarak çözümler önerme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem ve bilim felsefesi,sosyal bilimlerde araştrma | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bilimsel araştırma süreci,araştırma tasarımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırmanın kavramsal çerçevesi:kuram, model, hipotez, değişken | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Nitel araştırma teknikleri,veri toplama teknikleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Ölçme ve ölçekleme | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Nicel araştıma teknikleri,anket, gözlem deney | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Araştırma evreni ve örnekleme, örnekleme yöntemleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veri elde etme kaynakları, Veri toplama araçları,Veri işlemeye hazırlık | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hipotez testleri,verilerin analizinde kullanılacak istatistiksel tekniğin seçimi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Betimsel istatistikler,Bazı Parametrik ve Parametrik olmayan testler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Araştırma Raporu Yazımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
13 | Araştırma Etiğine İlişkin Temel İlkeler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Araştırma Sürecinde Etik Dışı Davranışlar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Araştırma ve Yayın Etiği | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |