Genel Bilgi
Kod | PF819 |
Ad | Kamu Alacaklarının Takip ve Tahsil Usulü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Kamu hizmetlerinin finansmanında temel gelir kaynağı olan vergilerin vadesinde tahsilin güvence altına alınması, ödenmediği taktirde tahsilini sağlama yöntem ve usullerini mevzuat, uygulamalar ve yargı kararları çerçevesinde değerlendirilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında Amme Alacaklarının Tahsilinde Görevli Mahkemeler, Tahsil Dairesi Bulunmayan İl Özel İdaresi Alacaklarının Tahsili, 6183 Sayılı Kanunda, 5766 Sayılı Yasa İle Yapılan Son Değişiklikler, Belediye ve İl Özel İdarelerinin Malvarlıklarının Haczi, Amme Alacaklarının Tahsiline Yönelik Menkul ve Gayrimenkullerin Satışı, Şirketlerden Alınmayan Amme Alacakları İçin Ortaklara Başvurulması, Amme Alacaklarının Tahsilinde Tebligat, Üçüncü Şahıs Elinde Haczedilen Mallara Karşı İstihkak İddiası, İflasın Ertelenmesinin Kamu Alacaklarına Etkisi, Banka ve Fon Alacaklarının 6183 Sayılı Yasa Gereği Tahsili, Amme Alacaklarında Konkordatonun Zaruri Olmayışı, Tahsil Zamanaşımı ve Kesilmesi konular incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Adnan Gerçek, Kamu Alacaklarının Tahsil Hukuku, Ekin Yayınevi 2017 Ağustos
Notlar
Ders içinde incelenen yargı kararları, sirküler ve özelgeler ile diğer makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Amme alacaklarının hukuki niteliğini kavrar |
ÖÇ02 | Kamu alacaklarının kapsamını bilir |
ÖÇ03 | Kamu alacaklarının korunması gereğini bilir ve açıklar |
ÖÇ04 | Kamu alacaklarının koruma yöntemlerini sıralar ve açıklar |
ÖÇ05 | Kamu alacaklarının koruma yöntemlerinin etkinliğini analiz eder. |
ÖÇ06 | Kamu alacaklarının tahsil usullerini açıklar ve değerlendirir. |
ÖÇ07 | Kamu alacaklarının zorla tahsil yöntemlerini kanunen açıklar |
ÖÇ08 | Kamu alacaklarının zorla tahsil yöntemlerini yargı kararlarıyla irdeler |
ÖÇ09 | Kamu alacaklarının zorla tahsilinin sonuçlarını analiz eder. |
ÖÇ10 | Normal yollarla tahsil ile cebri icra yoluyla tahsil arasında sonuç değerlendirmesi yapar. |
ÖÇ11 | Cebren tahsilatın kişisel, toplumsal ve mali yönden etkilerini analiz eder. |
ÖÇ12 | Kamu alacaklarının güvence altına alınması ve cebren tahsilinin etkilerini analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 5 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | 3 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | 1 |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | 5 |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 6183 sayılı kanun ve amacı | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kamu alacağı kavramı ve kapsamı | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kamu alacaklarının güvence altına alınması gereği ve yöntemleri | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | teminat, İhtiyati haciz, ihtiyati tahakkuk ve özellikli durumlar | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | diğer koruma önlemleri | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | güvence altına almaya yönelik yargı kararları ve analizi | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kamu alacaklarının tahsili ve yetkilendirme | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Kamu Alacaklarının zorla tahsili | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Teminatın paraya çevrilmesi ve haciz yoluyla tahsil | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hacizde usul | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Haczedilen mallar ve paraya çevirme | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Konkordato yoluyla tahsil | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tahsil ve zorla tahsil aşamasında ortaya çıkan uyuşmazlıklar 1 | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Tahsil ve zorla tahsil aşamasında ortaya çıkan uyuşmazlıklar 2 | geleneksel öğrenme metodları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |