Genel Bilgi
Kod | PF803 |
Ad | Davranışsal Kamu Maliyesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Davranışsal kamu maliyesi analizleri açısından özelde vergi olmak üzere diğer mali araç ve politikaların, mali sosyoloji ve vergi psikolojisi teorik çerçevesinde tanımlanması, kavranması, vergiye gönüllü uyumu sağlayacak sosyal yapıya uygun vergi ve maliye politikalarının başarısında bireysel ve toplumsal tepkileri etkileyen faktörlerin, nedenlerinin ve sonuçlarının sosyolojik ve psikolojik bakış açısıyla ele alınarak incelenmesi, analizi, değerlendirilmesi bilgi ve becerisinin kazandırılması bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste iktisadın yeni ve hızlı büyüyen bir alanı olarak psikolojik motifleri ekonomik modellere dahil etmeye girişen davranışsal iktisat ve iktisadi psikolojiyi kamu maliyesi özeline indirgeyerek kavranması sağlanır. Bu amaçla bireysel kararları açıklamakta davranışsal ve deneysel kamu maliyesinin kanıt ve teoriler incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Didinmez, İ. Davranışsal İktisat Perspektifinden Vergi Uyum Analizi, Savaş Kitabevi, 2018. Kahneman, D., and Smith, V. (2002). Foundations of behavioral and experimental economics. Nobel Prize in Economics Documents, 1(7). J. McCaffery and Joel Slemrod, Behavioral Public Finance, Russell Sage Foundation, 2006. McCaffery, Edward J. and Slemrod, Joel B., Toward an Agenda for Behavioral Public Finance (August 26, 2004).
Notlar
Seçilmiş, E., & Didinmez, İ. (2016). Vergi Reformlarının Davranışsal İktisat Perspektifinden Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Bilig, (77), 203-332. YILMAZ, V., & CANBAZER, C. (2020). KAMU POLİTİKALARINA DAVRANIŞSAL YAKLAŞIM VE TÜRKİYE’YE YANSIMALARI. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1827-1854.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonomi ve davranış bilimleri arasındaki ilişkileri açıklar |
ÖÇ02 | Rasyonel birey davranışının, gerçek (gözlenen, ölçülen) birey davranışlarına uygunluğunu analiz eder |
ÖÇ03 | Maliye ve psikoloji disiplinlerinde kullanılan deneysel yöntemleri karşılaştırır |
ÖÇ04 | Belirsizlik altında karar verme durumlarının farklı boyutlarını açıklayarak temel seviyede analiz eder |
ÖÇ05 | Stratejik karar vermeye ilişkin davranışsal kamu maliyesindeki yaklaşımları özetler |
ÖÇ06 | Davranışsal kamu maliyesi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamaları takım çalışması halinde etkinliklere dönüştürür |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | 4 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | 4 |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | 3 |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersle ilgili açıklamalar, dersin tanıtımı ve temel kavramlara ilişkin değerlendirmeler | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Davranışsal iktisatın konusu ve kapsamı | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | Davranışsal iktisadın metodolojisi | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | Davranışı belirlemede içsel ve dışsal motivasyon, İnançlar, sezgiler, sapmalar | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Davranışsal Kamu Politikaları | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
6 | Dürtme (nudge) Teorisi ve Seçim Mimarisi | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Konu tekrarı | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Kamu malları deneyleri | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Vergi uyumu deneyleri | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Vergi yansıması deneyleri | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
12 | Karar alma ve oyun teorisi (politik ekonomi) deneyleri | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Vergilere davranışsal yaklaşımlar | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Vergilere davranışsal yaklaşımlar 2 | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | İlgili konuların tartışılması | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Dönem Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |