PF803 Davranışsal Kamu Maliyesi

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PF803
Ad Davranışsal Kamu Maliyesi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Davranışsal kamu maliyesi analizleri açısından özelde vergi olmak üzere diğer mali araç ve politikaların, mali sosyoloji ve vergi psikolojisi teorik çerçevesinde tanımlanması, kavranması, vergiye gönüllü uyumu sağlayacak sosyal yapıya uygun vergi ve maliye politikalarının başarısında bireysel ve toplumsal tepkileri etkileyen faktörlerin, nedenlerinin ve sonuçlarının sosyolojik ve psikolojik bakış açısıyla ele alınarak incelenmesi, analizi, değerlendirilmesi bilgi ve becerisinin kazandırılması bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste iktisadın yeni ve hızlı büyüyen bir alanı olarak psikolojik motifleri ekonomik modellere dahil etmeye girişen davranışsal iktisat ve iktisadi psikolojiyi kamu maliyesi özeline indirgeyerek kavranması sağlanır. Bu amaçla bireysel kararları açıklamakta davranışsal ve deneysel kamu maliyesinin kanıt ve teoriler incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Didinmez, İ. Davranışsal İktisat Perspektifinden Vergi Uyum Analizi, Savaş Kitabevi, 2018. Kahneman, D., and Smith, V. (2002). Foundations of behavioral and experimental economics. Nobel Prize in Economics Documents, 1(7). J. McCaffery and Joel Slemrod, Behavioral Public Finance, Russell Sage Foundation, 2006. McCaffery, Edward J. and Slemrod, Joel B., Toward an Agenda for Behavioral Public Finance (August 26, 2004).

Notlar

Seçilmiş, E., & Didinmez, İ. (2016). Vergi Reformlarının Davranışsal İktisat Perspektifinden Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Bilig, (77), 203-332. YILMAZ, V., & CANBAZER, C. (2020). KAMU POLİTİKALARINA DAVRANIŞSAL YAKLAŞIM VE TÜRKİYE’YE YANSIMALARI. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1827-1854.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonomi ve davranış bilimleri arasındaki ilişkileri açıklar
ÖÇ02 Rasyonel birey davranışının, gerçek (gözlenen, ölçülen) birey davranışlarına uygunluğunu analiz eder
ÖÇ03 Maliye ve psikoloji disiplinlerinde kullanılan deneysel yöntemleri karşılaştırır
ÖÇ04 Belirsizlik altında karar verme durumlarının farklı boyutlarını açıklayarak temel seviyede analiz eder
ÖÇ05 Stratejik karar vermeye ilişkin davranışsal kamu maliyesindeki yaklaşımları özetler
ÖÇ06 Davranışsal kamu maliyesi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamaları takım çalışması halinde etkinliklere dönüştürür


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. 3
PÖÇ02 Belirsiz Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. 2
PÖÇ03 Belirsiz Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 4
PÖÇ04 Belirsiz Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. 3
PÖÇ05 Belirsiz Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. 3
PÖÇ06 Belirsiz Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. 5
PÖÇ07 Belirsiz Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
PÖÇ08 Belirsiz Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ09 Belirsiz Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ10 Belirsiz Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 3
PÖÇ11 Belirsiz Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. 4
PÖÇ12 Belirsiz Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. 4
PÖÇ13 Belirsiz Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir.
PÖÇ14 Belirsiz Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. 4
PÖÇ15 Belirsiz Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. 3
PÖÇ16 Belirsiz Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersle ilgili açıklamalar, dersin tanıtımı ve temel kavramlara ilişkin değerlendirmeler Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Davranışsal iktisatın konusu ve kapsamı Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
3 Davranışsal iktisadın metodolojisi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
4 Davranışı belirlemede içsel ve dışsal motivasyon, İnançlar, sezgiler, sapmalar Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
5 Davranışsal Kamu Politikaları Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
6 Dürtme (nudge) Teorisi ve Seçim Mimarisi Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
7 Konu tekrarı Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Kamu malları deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
10 Vergi uyumu deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
11 Vergi yansıması deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
12 Karar alma ve oyun teorisi (politik ekonomi) deneyleri Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
13 Vergilere davranışsal yaklaşımlar Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
14 Vergilere davranışsal yaklaşımlar 2 Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
15 İlgili konuların tartışılması Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
16 Dönem sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 05:10