Genel Bilgi
Kod | ME816 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri ve Verilerin Analizi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini ve araştırmalarında bu yöntemi kullandıkları zaman topladıkları verilerini analiz yapmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Nitel araştırma teknikleri, matematik eğitiminde nitel araştırmaya dayalı araştırma projesi planlama, nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) ile ilgili bilgi ve örnekler yer almaktadır. Nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Mevcut değil
Kaynaklar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Nitel Araştırma yöntemleri ile ilgili tüm kitaplar ders notu olarak kullanılabilir. Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications. Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. Kincheloe, J. (2012). Teachers as researchers (classic edition): Qualitative inquiry as a path to empowerment. Routledge.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırma tekniklerini bilir. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Nitel araştırmanın planlanmasını yapar. |
ÖÇ04 | Nitel araştırmalarda araştırma sorularını oluşturur. |
ÖÇ05 | Nitel araştırmada veri toplama yöntemini belirleyerek geçerlik ve güvenirlik için önlemler alır. |
ÖÇ06 | Nitel araştırmalarda veri analizi yaparak sonuçlarının kullanılması konularında deneyim sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Programın tanıtımı ve dersin kurallarının belirlenmesi / Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri | ilgili kaynakların edinilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem ve belge inceleme) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme)-1 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme)-2 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Arasınav | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Video teyp verisi) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ayrıntılı gözlem geribildirim | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
13 | Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
14 | Görüşme geri bildirim / Nitel araştırmaları değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Öğrenci sunumları 1 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Öğrenci sunumları 2 | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 211 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,44 | ||
AKTS | 8 AKTS |