ME816 Nitel Araştırma Yöntemleri ve Verilerin Analizi

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME816
Ad Nitel Araştırma Yöntemleri ve Verilerin Analizi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ


Dersin Amacı

Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini ve araştırmalarında bu yöntemi kullandıkları zaman topladıkları verilerini analiz yapmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Nitel araştırma teknikleri, matematik eğitiminde nitel araştırmaya dayalı araştırma projesi planlama, nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) ile ilgili bilgi ve örnekler yer almaktadır. Nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Mevcut değil

Kaynaklar

Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Nitel Araştırma yöntemleri ile ilgili tüm kitaplar ders notu olarak kullanılabilir. Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Notlar

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications. Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. Kincheloe, J. (2012). Teachers as researchers (classic edition): Qualitative inquiry as a path to empowerment. Routledge.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nitel araştırma tekniklerini bilir.
ÖÇ02 Nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Nitel araştırmanın planlanmasını yapar.
ÖÇ04 Nitel araştırmalarda araştırma sorularını oluşturur.
ÖÇ05 Nitel araştırmada veri toplama yöntemini belirleyerek geçerlik ve güvenirlik için önlemler alır.
ÖÇ06 Nitel araştırmalarda veri analizi yaparak sonuçlarının kullanılması konularında deneyim sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Programın tanıtımı ve dersin kurallarının belirlenmesi / Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri ilgili kaynakların edinilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Nitel araştırmada veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Ayrıntılı gözlem ve belge inceleme) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme)-1 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme)-2 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Arasınav ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Video teyp verisi) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 Nitel araştırmalarda desenler / Araştırmacının rolü / Veri toplama süreci İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Ayrıntılı gözlem geribildirim İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
12 Nitel araştırmalarda analize yeniden bakış İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
13 Bilgisayar destekli nitel veri analizi / Nitel araştırmaların değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Görüşme geri bildirim / Nitel araştırmaları değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Öğrenci sunumları 1 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Öğrenci sunumları 2 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 211
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,44
AKTS 8 AKTS