ME814 Matematik Eğitiminde Ortaya Çıkan Teoriler ve Uygulamaları

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME814
Ad Matematik Eğitiminde Ortaya Çıkan Teoriler ve Uygulamaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ


Dersin Amacı

Matematik eğitimindeki teorik çatıları tanıyıp, çalışmalarda nasıl kullanılacaklarını öğrenebilmek

Dersin İçeriği

Matematik Eğitiminde ortaya çıkan aşağıdaki teorilerin anlaşılması. APOS Teorisi (Ed Dubinsky), Procept Teorisi (David Tall), Soyutlama Teorisi (Abstraction) (Dreyfus), Düşünme yapıları (Krutettski), Matematiksel Modelleme (Lesh and Doerr), Yer Biliş Teorisi (Situated cognition), Semiyotik (GöstergeBilim) (Semiotics), Teknoloji kullanımı (Use of technology), SOLO taksonometrisi (Structure of Observed Learning Outcomes, SOLO taxonomy), Davis Teorisi, Goa modeli (Goa model)

Dersin Ön Koşulu

Mevcut değil

Kaynaklar

Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. Ö. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi. KÖROĞLU, H., & YEŞİLDERE, S. (2004). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersi tamsayılar ünitesinde çoklu zeka teorisi tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2). Ernest, P., Skovsmose, O., Van Bendegem, J. P., Bicudo, M., Miarka, R., Kvasz, L., & Moeller, R. (2016). The philosophy of mathematics education. Springer Nature. Kaiser, G. (2020). Mathematical modelling and applications in education. Encyclopedia of mathematics education, 553-561. Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (Eds.). (2019). The'resource'approach to Mathematics Education. Springer Nature.

Notlar

ilgili literatür


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematik eğitiminde teorininin önemini kavrayabilme
ÖÇ02 Matematik eğitimi çalışmalarında kullanılabilecek teorik çatıları tanıma
ÖÇ03 Matematik eğitimindeki teorileri ders araştırmalarında uygulama.
ÖÇ04 Matematik eğitimi teorilerinin birbirleriyle ilişkisini kavrayabilir.
ÖÇ05 Matematik eğitimindeki teorileri ders uygulamalarında kullabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve ders içeriğinin tanıtımı ilgili kaynakların edinilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Matematik Eğitiminde Kuramlara Genel Bir Bakış İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Matematik Eğitimi Çalışmalarında Teorinin Rolü İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 APOS Teorisi (Ed Dubinsky) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Procept Teorisi (David Tall) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Soyutlama Teorisi (Abstraction) (Dreyfus) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Düşünme yapıları (Krutettski) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara sınav ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Matematiksel Modelleme (Lesh and Doerr) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 Yer Biliş Teorisi (Situated cognition) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Semiyotik (GöstergeBilim) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Teknoloji kullanımı İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 SOLO taksonometrisi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Davis Teorisi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Goa modeli İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Matematiğin duyuşsal özellikler İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Final sınavı ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 211
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,44
AKTS 8 AKTS