Genel Bilgi
Kod | ME814 |
Ad | Matematik Eğitiminde Ortaya Çıkan Teoriler ve Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Matematik eğitimindeki teorik çatıları tanıyıp, çalışmalarda nasıl kullanılacaklarını öğrenebilmek
Dersin İçeriği
Matematik Eğitiminde ortaya çıkan aşağıdaki teorilerin anlaşılması. APOS Teorisi (Ed Dubinsky), Procept Teorisi (David Tall), Soyutlama Teorisi (Abstraction) (Dreyfus), Düşünme yapıları (Krutettski), Matematiksel Modelleme (Lesh and Doerr), Yer Biliş Teorisi (Situated cognition), Semiyotik (GöstergeBilim) (Semiotics), Teknoloji kullanımı (Use of technology), SOLO taksonometrisi (Structure of Observed Learning Outcomes, SOLO taxonomy), Davis Teorisi, Goa modeli (Goa model)
Dersin Ön Koşulu
Mevcut değil
Kaynaklar
Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. Ö. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi. KÖROĞLU, H., & YEŞİLDERE, S. (2004). İlköğretim yedinci sınıf matematik dersi tamsayılar ünitesinde çoklu zeka teorisi tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2). Ernest, P., Skovsmose, O., Van Bendegem, J. P., Bicudo, M., Miarka, R., Kvasz, L., & Moeller, R. (2016). The philosophy of mathematics education. Springer Nature. Kaiser, G. (2020). Mathematical modelling and applications in education. Encyclopedia of mathematics education, 553-561. Trouche, L., Gueudet, G., & Pepin, B. (Eds.). (2019). The'resource'approach to Mathematics Education. Springer Nature.
Notlar
ilgili literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik eğitiminde teorininin önemini kavrayabilme |
ÖÇ02 | Matematik eğitimi çalışmalarında kullanılabilecek teorik çatıları tanıma |
ÖÇ03 | Matematik eğitimindeki teorileri ders araştırmalarında uygulama. |
ÖÇ04 | Matematik eğitimi teorilerinin birbirleriyle ilişkisini kavrayabilir. |
ÖÇ05 | Matematik eğitimindeki teorileri ders uygulamalarında kullabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin tanıtımı | ilgili kaynakların edinilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Matematik Eğitiminde Kuramlara Genel Bir Bakış | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Matematik Eğitimi Çalışmalarında Teorinin Rolü | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | APOS Teorisi (Ed Dubinsky) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Procept Teorisi (David Tall) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Soyutlama Teorisi (Abstraction) (Dreyfus) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Düşünme yapıları (Krutettski) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matematiksel Modelleme (Lesh and Doerr) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Yer Biliş Teorisi (Situated cognition) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Semiyotik (GöstergeBilim) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Teknoloji kullanımı | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | SOLO taksonometrisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Davis Teorisi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Goa modeli | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Matematiğin duyuşsal özellikler | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 211 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,44 | ||
AKTS | 8 AKTS |