ME812 Matematik Eğitimi Teorileri

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME812
Ad Matematik Eğitimi Teorileri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, matematik eğitiminde tarihsel olarak ortaya çıkan teoriler ve paradigmaları inceleyerek bu teori ve paradigmaların zayıf ve güçlü yönlerini ve uygulama süreçlerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında matematik eğitimi literatüründe ortaya çıkan teoriler/teorik çerçeveler, bu teorilerin zayıf ve güçlü yönleri ve uygulamada sağladığı olanaklar ele alınacaktır. Bu çerçevede; Matematik eğitiminin bir bilim dalı olarak ortaya çıkması, matematik eğitiminde öğrenme teorilerine duyulan ihtiyaç, matematiksel öğrenme teorilerinin öğrenmeyi açıklamadaki yeterliği, alana özgü ortaya çıkan öğrenme teorilerinden Van Hiele geometrik düşünme teorisi, kavramsal ve işlemsel anlama, kavram imajı -kavram tanımı, RBC soyutlama teorilerinin incelenmesi, öğretim için matematik bilgisi, Etnomatematik gibi teoriler karşılaştırmalı analiz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bingölbali, E., Arslan, S. &Zembat, İ. (2016). Matematik Eğitiminde Teoriler.Pegem Akademi. Lester,F. K. (2007) Second Handbook and Research on Mathematics Teaching and Learning. Information Age Publishing (IAP).Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (9th ed.). Toronto: Pearson

Notlar

https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematik eğitiminde yer alan çeşitli yaklaşımların güçlü yönlerini değerlendirir.
ÖÇ02 Matematik öğretiminde farklı öğrenme sentezleyerek yeni ve özgün bir model tasarlar.
ÖÇ03 Matematik öğretiminde farklı öğrenme teoremlerini değerlendirir.
ÖÇ04 Matematik eğitiminde yer alan çeşitli yaklaşımların zayıf yönlerini değerlendirir.
ÖÇ05 Matematik öğretiminde çeşitli öğretme teoremlerini değerlendirir.
ÖÇ06 Matematik öğretiminde farklı öğretme teoremlerini sentezleyerek yeni ve özgün bir model tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanıtımı ve temel kavramlar Genel bilgi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 RBC Soyutlama Teorisi Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Öğrenci Anlayışlarını Modellemek İçin Bir Teori: cK¢ Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
4 İşlemsel ve Yapısal Kavrayış Teorisi Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Matematiksel Düşünme Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Zoltan Dienes’in Matematik Öğrenme Teorisi Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Didaktiğin Antropolojik Teorisi Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Sezgisel Kural Teorisi Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 İstatistiksel Akıl Yürütme Gelişimi Üzerine Teorik Çerçeveler Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Piaget’ye göre Soyutlama ve Çeşitleri Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Sosyo-matematiksel Normlar Kolu ile ilgili araştırmaların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Geometrik Paradigmalar Konuyla ilgili araştırmaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Matematiksel düşünmede yer alan paradigmalar Konu ile ilgili araştırmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Genel değerlendirme Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Final Sınavı Genel Bilgi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 197
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,88
AKTS 8 AKTS