Genel Bilgi
Kod | ME810 |
Ad | Matematik Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi üzerinde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015).Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally
Notlar
Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.Burke, K. (1999). How to Authentic Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development. Ons Elawer, Corna.McMillan, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.Heddens, J. W., Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik yeni ve özgün ölçme araçları tasarlar. |
ÖÇ02 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) değerlendirmeye yönelik yeni ve özgün ölçme araçları tasarlar. |
ÖÇ03 | Matematik eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının özelliklerinin değerlendirir |
ÖÇ04 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarının özelliklerinin değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve temel kavramlar | Hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirmenin önemi | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Matematik eğitiminde farklı değerlendirme modelleri | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (güvenirlik) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (geçerlik, kullanışlılık) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Arasınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (OSYM, LGS) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçların özellikleri (yazılı sınav, kısa yanıtlı sınavlar) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlarla ilgili yapılan çalışmalar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçların özellikleri (gözlem, görüşme) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçları ile ilgili yapılan çalışmalar (araştırma projeleri, performans değerlendirme) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçları ile ilgili yapılan çalışmalar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme ölçme aracı tasarlama | İlgili çalışmaların araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirme ölçme araçları tasarlama | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
17 | Genel değerlendirme | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |