Genel Bilgi
Kod | OÖ1800 |
Ad | Uzmanlık Alan Dersi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Uzmanlik Alan |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DURMUŞ ASLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin tez konusu olarak belirlediği alanla ilgili literatürü inceleyip konunun hangi değişkenler açısından ele alındığını belirlemesine, tez konusunu, yöntemini belirlemesine yardım etmek ve tez çalışması sırasında gereksinim duyduğu bilimsel rehberliği sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Tez konusu, konuyla ilgili kaynaklar, konuyla ilgili değişkenler, konuyu araştırma yöntem ve teknikleri, örneklem seçimi, veri toplama, veri analiz ve raporlaştırma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
Notlar
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimlerde istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme. |
ÖÇ02 | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşıp inceler |
ÖÇ03 | Alanıyla ilgili Türkiye de hangi konuların çalışılmadığını ve araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirler. |
ÖÇ04 | Çalışacağı konu alanını belirler. |
ÖÇ05 | Belirlediği alanla ilgili kaynakları inceler. |
ÖÇ06 | Kaynakları inceleme sonucunda konuyu hangi değişkenler açısından ele alacağını belirler. |
ÖÇ07 | Araştırma problemini belirler. |
ÖÇ08 | Araştırma problemiyle ilgili dergi, kitap vb kaynaklardan yararlanarak giriş kısmını yazar. |
ÖÇ09 | Problemi incelemek için hangi yöntemi kullanacağını belirler. |
ÖÇ10 | Tez konusuyla ilgili ana çalışmadan önce ön çalışma yapar. |
ÖÇ11 | Tez hazırlama sürecinde ihtiyaç duyduğu alanlarda akademik danışmanından yardım ister. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme. | Dersin bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış kaynaklara ulaşma yolları. | Veri tabanlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Alanıyla ilgili ulaşılan ve konu açısından incelenen kaynakların sunulması | Veri tabanlarında alanla ilgili kaynakların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Alanıyla ilgili ulaşılan ve konu açısından incelenen kaynakların sunulması -2 | İlgili kaynakların incelenerek araştırma ihtiyacı duyulan alanların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Bu alanlardan hangisinin çalışılacağına karar verilmesi. | İhtiyaç duyulan alanlar arasından tercih edilen alana ve gerekçesine karar verme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Karar verilen alanla ilgili kaynakları inceleme | Karar verilen alanla ilgili kaynaklar bulma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Konunun hangi değişkenler açısından ele alınacağının belirlenmesi | İlgili kaynaklarda yer alan değişkenleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | ödev / proje hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Araştırma probleminin belirlenmesi | İlgili araştırmalarda ifade edilen problemlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Araştırma problemine uygun yöntemin belirlenmesi | Araştırma yöntemleri ile ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Örneklemin belirlenmesi | Örneklem belirleme ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Veri toplama tekniklerinin belirlenmesi | Veri toplama teknikleri ile ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ana çalışmaya geçmeden önce ön çalışma yapılması | Pilot çalışmalar ile ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Ana çalışmaya ilişkin planlama yapılması | Ana çalışma ile ilgili taslak planlama yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Dönem boyunca yapılan çalışmaların değerlendirilmesi | Dönem boyunca yapılan çalışmalara ilişkin notları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev / proje hazırlama 1 | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev / proje hazırlama 2 | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |