Genel Bilgi
Kod | OÖ838 |
Ad | Erken Çocuklukta Değerlendirme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, erken çocukluk döneminde değerlendirme yöntem, teknik ve süreçlerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Değerlendirme ile ilgili kavramlar, erken çocuklukta değerlendirmenin amacı ve önemi, okul öncesi eğitim programında değerlendirme uygulamaları, çocuğu tanıma ve değerlendirmede kullanılan yöntem, teknik ve araçlar, değerlendirmede ailenin rolü ve sorumlulukları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Bayhan, P. (2017). Erken çocukluk döneminde değerlendirme. Ankara: Hedef CS Basın Yayın Kesicioğlu, O. S. ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (Eds.) (2018). Erken çocuklukta çocuğu tanıma ve değerlendirme. Ankara: Eğitin Kitap Yayıncılık.
Notlar
Appl, D. J. (2000). Clarifying the preschool assessment process: Traditional practices and alternative approaches. Early Childhood Education Journal, 27, 219–225. Brown, J. & Rolfe, S. A (2005) Use of child development assessment in early childhood education: early childhood practitioner and student attitudes toward formal and informal testing, Early Child Development and Care, 175:3, 193-202, DOI: 10.1080/0300443042000266240 Gullo, D. F. (2005). Understanding assessment and evaluation in early childhood education. Second Ed. NY: Teachers College Press Lowenthal, B. (1997). Useful early childhood assessment: Play-based, interviews and multiple intelligences. Early Child Development and Care, 129, 43-49.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değerlendirme ve ilgili kavramları öğrenir. |
ÖÇ02 | Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlendirme uygulama ve süreçlerini anlar. |
ÖÇ03 | Erken çocukluk döneminde çocukları tanımanın ve değerlendirmenin amacını, önemini ve gerekliliğini anlar. |
ÖÇ04 | Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan yöntem, teknik ve araçları öğrenir. |
ÖÇ05 | Çocuğu tanıma ve değerlendirme sürecinde ailenin önemini, rolünü ve sorumluluklarını anlar. |
ÖÇ06 | Çocukları tanıma ve değerlendirme sürecinde yararlanılabilecek aile katılımı stratejilerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Değerlendirme kavramı ve erken çocuklukta değerlendirmenin amacı, önemi, ilkeleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Okul öncesi eğitim programında değerlendirme süreç ve uygulamaları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tarama ve tanısal değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Değerlendirmede etik ilkeler ve profesyonel sorumluluklar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Gelişimsel değerlendirme ve standart gelişim testleri | Konuyla ilgili kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gözlem (Tanımı, niteliği, ilkeleri, aşamaları, türleri, okul öncesinde kullanılan gözleme dayalı teknikler, gözlemin kaydedilmesi ve raporlaştırılması) | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan teknikler (Kontrol listesi, dereceleme ölçekleri, anekdot kaydı, sistematik kayıt vs) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, gözlem kayıt örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Görüşme (Tanımı, türleri, dikkat edilecek noktalar, planlanması, uygulanması, kaydedilmesi ve raporlaştırılması) | Konuyla ilgili kaynakları okuma, görüşme formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Oyun temelli değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Performans değerlendirme ve portfolyo | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Programa dayalı değerlendirme | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocukları tanıma ve değerlendirmede projektif teknikler | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Çocukları tanıma ve değerlendirmede sosyometrik teknikler | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Çocukları tanıma ve değerlendirme sürecinde aile | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Erken çocuklukta değerlendirme alanında güncel çalışmaları inceleme | Erken çocuklukta değerlendirme alanında güncel çalışmaları tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |