Genel Bilgi
Kod | OÖ822 |
Ad | Eğitimde Nitel Araştırma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel araştırma veri toplama tekniklerinin nasıl uygulanacağını, analiz sonunda ortaya çıkan bulguların nasıl sunulacağını ve bu bulguların nasıl tartışılacağını uygulamalı olarak öğrenmek
Dersin İçeriği
Nitel araştırma veri toplama teknikleri, farklı nitel araştırma desenleri, nitel araştırma analiz metotları, nitel araştırma raporu hazırlama ve ortaya çıkan bulguların değerlendirilmesi ve tartışılması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. Anı. Maxwell, J. A. (2018). Nitel Araştırma Tasarımı. Nobel. Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Patton, M. Q. (2018)Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem. Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Nitel Veri analizi. Pegem. Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma. Nobel.
Notlar
Silvia, P. (2015). Write it up. APA. Freire, P. (2013). Ezilenlerin Pedagojisi. Ayrıntı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. |
ÖÇ02 | Özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir |
ÖÇ03 | Her bir nitel veri toplama tekniklerini (görüşme, gözlem, vb.) başarıyla uygular. |
ÖÇ04 | Araştırma bulgularını literatürü kullanarak kapsamlı olarak tartışır ve kuramsal çıkarımlarda bulunabilir. |
ÖÇ05 | Nitel analiz sonunda ortaya çıkan bulguları akıcı, ilgi çekici ve bilimsel olarak sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve kapsamı | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Felsefi, paradigmasal ve yorumlayıcı çerçeve | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Öznellik ve araştırmacının rolü | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Nitel araştırmalarda odak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Farklı nitel araştırma yaklaşımları | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Farklı yaklaşımların karşılaştırılması | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nitel araştırmada yöntemsel kararlar | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Nitel araştırmalarda etik kaygılar | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Patton, M. Q. (2018); Freire (2013) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veri toplama teknikleri ve süreci | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Patton, M. Q. (2018) Merriam, S. B. (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Veri toplama tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veri analizi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Nitel araştırmayı yazmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Silvia (2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Nitel araştırmalarda nitelik sorunu | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Yaşar, M.(2018) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Okul öncesinde nitel araştırma yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Curtis, A. and O'Hagan, M. (2003) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |