OÖ822 Eğitimde Nitel Araştırma

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ822
Ad Eğitimde Nitel Araştırma
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, nitel araştırma veri toplama tekniklerinin nasıl uygulanacağını, analiz sonunda ortaya çıkan bulguların nasıl sunulacağını ve bu bulguların nasıl tartışılacağını uygulamalı olarak öğrenmek

Dersin İçeriği

Nitel araştırma veri toplama teknikleri, farklı nitel araştırma desenleri, nitel araştırma analiz metotları, nitel araştırma raporu hazırlama ve ortaya çıkan bulguların değerlendirilmesi ve tartışılması

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. Anı. Maxwell, J. A. (2018). Nitel Araştırma Tasarımı. Nobel. Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Patton, M. Q. (2018)Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem. Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Nitel Veri analizi. Pegem. Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma. Nobel.

Notlar

Silvia, P. (2015). Write it up. APA. Freire, P. (2013). Ezilenlerin Pedagojisi. Ayrıntı.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar.
ÖÇ02 Özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir
ÖÇ03 Her bir nitel veri toplama tekniklerini (görüşme, gözlem, vb.) başarıyla uygular.
ÖÇ04 Araştırma bulgularını literatürü kullanarak kapsamlı olarak tartışır ve kuramsal çıkarımlarda bulunabilir.
ÖÇ05 Nitel analiz sonunda ortaya çıkan bulguları akıcı, ilgi çekici ve bilimsel olarak sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı ve kapsamı Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Felsefi, paradigmasal ve yorumlayıcı çerçeve Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Öznellik ve araştırmacının rolü Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Nitel araştırmalarda odak Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Farklı nitel araştırma yaklaşımları Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Farklı yaklaşımların karşılaştırılması Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Nitel araştırmada yöntemsel kararlar Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Nitel araştırmalarda etik kaygılar Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Patton, M. Q. (2018); Freire (2013) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Veri toplama teknikleri ve süreci Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Patton, M. Q. (2018) Merriam, S. B. (2018). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Veri toplama tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Veri analizi Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Nitel araştırmayı yazmak Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Silvia (2018) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Nitel araştırmalarda nitelik sorunu Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Yaşar, M.(2018) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Okul öncesinde nitel araştırma yapmak Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Curtis, A. and O'Hagan, M. (2003) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS