Genel Bilgi
Kod | OÖ819 |
Ad | Çocukta Dil Gelişimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU DERETARLA GÜL |
Dersin Amacı / Hedefi
Okulöncesi dönemde çocuğun dil gelişim özelliklerini bilerek, farklıları tanımlayabilmek, özelliklerini açıklayabilmektir.
Dersin İçeriği
Okulöncesi dönem çocuklarının dil gelişimi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Korkmaz, B. (2005). Dil ve Beyin. İstanbul, Yüce Yayınları. 2. Topbaş, S. (2005). Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara, Kök Yayıncılık. 3.Turan, F., Akoglu, G. (2021). Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
1. Houwer, A.D. (2017). Bilingual Language Acquistion. (ED. Paul Fietcher, Brian MacWhinney). Child Language, doi.org. /10.1111/b.9780631203124.1996.00009.x
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuğun gelişim özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Çocuğun dil gelişim özelliklerini değerlendirir. |
ÖÇ03 | İletişim, dil ve konuşmayı ayırt eder. |
ÖÇ04 | Dil gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ05 | Dil gelişimini etkileyen faktörlerin değerlendirir. |
ÖÇ06 | Dil gelişim dönemlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Dil gelişim dönemlerinin örneklerinin inceler. |
ÖÇ08 | Dil gelişimi ile ilgili kuramları söyler. |
ÖÇ09 | Dil gelişimi öğelerini söyler. |
ÖÇ10 | Dil gelişiminin öğelerinin örneklerle değerlendirir. |
ÖÇ11 | Normal dil gelişimi gösteren çocuğun söyler. |
ÖÇ12 | Normal dil gelişimi gösteren çocuğun değerlendirir. |
ÖÇ13 | Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri hazırlar. |
ÖÇ14 | Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri değerlendirir. |
ÖÇ15 | Dil gelişimi etkinlikleri uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okulöncesi dönemde çocuğun gelişim özellikleri | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Okulöncesi dönemde çocuğun dil gelişimi özellikleri değerlendirme | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İletişim, dil ve konuşmanın tanımlanması | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dil gelişimini etkileyen faktörler | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Dil gelişimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Dil gelişim dönemleri | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dil gelişim dönemlerinin örneklerinin incelenmesi | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dil gelişimi ile ilgili kuramlar | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dil gelişimi öğeleri | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dil gelişiminin öğelerinin örneklerle değerlendirilmesi | konu ile ilgili bilgileri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Normal dil gelişimi gösteren çocuğun izlenmesi | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
13 | Normal dil gelişimi gösteren çocuğun değerlendirilmesi | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
14 | Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri hazırlama | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri değerlendirme | konu ile ilgili bilgileri okuma , bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu ile ilgili okumalar yapma ve bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | konu ile ilgili okumalar yapma ve bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |