OÖ819 Çocukta Dil Gelişimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ819
Ad Çocukta Dil Gelişimi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EBRU DERETARLA GÜL


Dersin Amacı

Okulöncesi dönemde çocuğun dil gelişim özelliklerini bilerek, farklıları tanımlayabilmek, özelliklerini açıklayabilmektir.

Dersin İçeriği

Okulöncesi dönem çocuklarının dil gelişimi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Korkmaz, B. (2005). Dil ve Beyin. İstanbul, Yüce Yayınları. 2. Topbaş, S. (2005). Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara, Kök Yayıncılık. 3.Turan, F., Akoglu, G. (2021). Erken Çocukluk Eğitiminde Dil Gelişimi. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

1. Houwer, A.D. (2017). Bilingual Language Acquistion. (ED. Paul Fietcher, Brian MacWhinney). Child Language, doi.org. /10.1111/b.9780631203124.1996.00009.x


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuğun gelişim özelliklerini tanımlar.
ÖÇ02 Çocuğun dil gelişim özelliklerini değerlendirir.
ÖÇ03 İletişim, dil ve konuşmayı ayırt eder.
ÖÇ04 Dil gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
ÖÇ05 Dil gelişimini etkileyen faktörlerin değerlendirir.
ÖÇ06 Dil gelişim dönemlerini tanımlar.
ÖÇ07 Dil gelişim dönemlerinin örneklerinin inceler.
ÖÇ08 Dil gelişimi ile ilgili kuramları söyler.
ÖÇ09 Dil gelişimi öğelerini söyler.
ÖÇ10 Dil gelişiminin öğelerinin örneklerle değerlendirir.
ÖÇ11 Normal dil gelişimi gösteren çocuğun söyler.
ÖÇ12 Normal dil gelişimi gösteren çocuğun değerlendirir.
ÖÇ13 Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri hazırlar.
ÖÇ14 Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri değerlendirir.
ÖÇ15 Dil gelişimi etkinlikleri uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okulöncesi dönemde çocuğun gelişim özellikleri konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Okulöncesi dönemde çocuğun dil gelişimi özellikleri değerlendirme konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İletişim, dil ve konuşmanın tanımlanması konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dil gelişimini etkileyen faktörler konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Dil gelişimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Dil gelişim dönemleri konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dil gelişim dönemlerinin örneklerinin incelenmesi konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dil gelişimi ile ilgili kuramlar konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dil gelişimi öğeleri konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dil gelişiminin öğelerinin örneklerle değerlendirilmesi konu ile ilgili bilgileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Normal dil gelişimi gösteren çocuğun izlenmesi bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay
13 Normal dil gelişimi gösteren çocuğun değerlendirilmesi bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay
14 Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri hazırlama bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Dil gelişimini destekleyecek etkinlik örnekleri değerlendirme konu ile ilgili bilgileri okuma , bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları konu ile ilgili okumalar yapma ve bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konu ile ilgili okumalar yapma ve bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS