Genel Bilgi
Kod | OÖ735 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel araştırma veri toplama tekniklerinin nasıl uygulanacağını, analiz sonunda ortaya çıkan bulguların nasıl sunulacağını ve bu bulguların nasıl tartışılacağını uygulamalı olarak öğrenmek
Dersin İçeriği
Nitel araştırma veri toplama teknikleri, farklı nitel araştırma desenleri, nitel araştırma analiz metotları, nitel araştırma raporu hazırlama ve ortaya çıkan bulguların değerlendirilmesi ve tartışılması
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Maxwell, J. A. (2018). Nitel Araştırma Tasarımı. Nobel. Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Patton, M. Q. (2018)Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem. Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). Nitel Veri analizi. Pegem. Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma. Nobel. Silvia, P. (2015). Write it up. APA. Freire, P. (2013). Ezilenlerin Pedagojisi. Ayrıntı.
Notlar
Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. Anı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Her bir nitel veri toplama tekniklerini (görüşme, gözlem, vb.) başarıyla uygular. |
ÖÇ02 | Nitel analiz sonunda ortaya çıkan bulguları akıcı, ilgi çekici ve bilimsel olarak sunar. |
ÖÇ03 | Araştırma bulgularını literatürü kullanarak kapsamlı olarak tartışır ve kuramsal çıkarımlarda bulunabilir. |
ÖÇ04 | Nitel veri analiz yöntemlerini başarıyla uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | dersin içeriği ve işleyişi | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | nitel araştırmanın felsefi temelleri | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Bilimsel Paradigmalar | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Glesne, C. (2012). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yapılandırmacı- Yorumlamacı Paradigma | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018); | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Eleştirel Paradigma | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Maxwell, J. A. (2018); | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Nitel -Nicel karşılaştırması | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Merriam, S. B. (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Etnografya | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Merriam, S. B. (2018). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Fenomenoloji araştırma yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Durum araştırması yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Creswell, J. W. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gömülü kuram araştırması yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Patton, M. Q. (2018); | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Eylem araştırması yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Söylem analizi yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2021). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yazma sanatı | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Sylvia, P. J. (2015) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Nitel araştırmayı eleştirel ve etik kaygılarla yapmak | Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi: Freire, (2013) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |