Genel Bilgi
Kod | MG3821 |
Ad | Pazarlama Araştırması ve Etik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA DEMİRCİ OREL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile, pazarlama sorunlarının net olarak tanımlanabilmesi, soruna uygun araştırma modelinin belirlenerek, gerekli bilgilerin sistematik olarak toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlar çıkartılarak yorumlanabilmesi becerisinin etik ilkeler doğrultusunda öğrencilere kazandırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders pazarlama araştırmasının tanımı, pazarlama araştırmasının çevresi, pazarlama araştırması türleri, pazarlama araştırması süreci ve hataları, veri toplama, ölçek ve ölçeklendirme, örnekleme, hipotez testleri ve veri analizi konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Pazarlama Araştırması, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2015, Çeviri Editörü: Fatma Demirci Orel, (Marketing Research, Alvin C. Burns, Ronald F. Bush, Pearson Publication). (462 sayfa)
Notlar
Doç.Dr.Sait Gürbüz ve Doç.Dr.Faruk Şahin (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pazarlama araştırması yöntemlerini ve bunların kullanımlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Pazarlama sorunlarının tespit edilmesinde pazarlama araştırmasının rolünü açıklar. |
ÖÇ03 | Pazarlama araştırması sürecinde araştırma probleminin belirler. |
ÖÇ04 | Örnekleme sürecini gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Araştırma modelini ve değişkenleri oluşturur. |
ÖÇ06 | Paket programlar aracılığıyla pazarlama araştırması yöntemlerini kullanarak veri analizi yapar. |
ÖÇ07 | Bulgular hakkında yorum yapar. |
ÖÇ08 | Pazarlama araştırması raporunu yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pazarlama bilim dalına ait klasik, modern ve postmodern kuramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Pazarlama alanında kullanılan bilimsel yöntem ve araçları tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Pazarlama bilim dalının konularına dair değişkenleri belirleyerek araştırma modelleri geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Pazarlama bilim dalındaki kuramlara dair geliştirilen modelleri uygulayarak elde edilen sonuçları yorumlayabilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Günümüz pazarlama meslek gruplarının karşılaştığı sorunlara uygun yöntemlerle çözümler üretebilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Pazarlama alanında kullanılan yöntemlerin temel adımlarını izleyerek uygulamaya geçirebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Pazarlama alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve/veya takım çalışmasında sorumluluk alarak etkin biçimde çalışabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanında meydana gelen güncel değişim ve gelişimleri takip ederek kendini geliştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademik kurallar çerçevesinde bilimsel kaynaklardan elde edilen verilerden yeni bilgiler üreterek bunları etkin biçimde yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pazarlama alanına ilişkin bilgiye ulaşma, analiz yapma ve yorumlamaya dair bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışma alanına ilişkin bilgi, yorum ve önerileri akademik ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Pazarlama alanının gelişmesine katkı sağlayacak özgün araştırma yöntemleri ve araçları geliştirerek uygulayabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Pazarlama bilim dalında ve pazarlama meslek alanlarında karşılaşılan etik ve yasal konulara uygun davranır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel ve çevresel konularla ilgili bilince sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Örgütlerin ve uygulamacıların karar alma sürecini desteklemek için temel oluşturur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pazarlama Araştırması ve Bilim | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Araştırma Modeli, Değişkenler, Hipotezler | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | Pazarlama Araştırması Süreci ve Hataları | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Veri Elde Etme Kaynakları | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Proje Konularının Belirlenmesi | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
6 | Veri Toplama Araçları | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Pazarlama Araştırmalarında Ölçme ve Ölçekleme | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Örnekleme | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Veri Hazırlama ve Hipotez Testleri (Parametrik ve Nonparametrik) | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Toplanan Bilgi ve Verilerin SPSS Programında Analize Hazır Hale Getirilmesi, İlgi Analizi, t, F tstleri, ANOVA, Korelasyon, Regresyon Analizi, Faktör Analizi Kullanımı | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Araştırma Raporu Yazımı | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
13 | Bilimsel Etik ve Araştırma Etiğine İlişkin Temel İlkeler | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Araştırma Sürecinde Etik Dışı Davranışlar | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Araştırma ve Yayın Etiği | İlgili bölümlerin ders kaynaklarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |