Genel Bilgi
Kod | PDR775 |
Ad | Kanıta Dayalı Psikolojik Danışma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı psikolojik danışma sürecinin sistematik olarak ne şekilde incelenebileceği ile ilgili öğrencilerde içgörü kazandırmaktır. Terapötik başarı veya başarısızlığa yol açan etmenlerle ilgili öğrencilerde farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Terapötik sonuç ve süreci etkileyen parametrelerin belirlenmesi. Psikolojik danışmada kalite yönetimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Barkham, M., Lutz, W., & Castonguay, L. G. (Eds.). (2021). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.
Notlar
Rowland, N., & Goss, S. (2000). Evidence-based counselling and psychological therapies. London: Routledge.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanıta dayalı psikolojik danışma çerçevesinde neler araştırıldığını bilme. |
ÖÇ02 | Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimini bilme. |
ÖÇ03 | Psikolojik danışmda başarı ve/veya başarısızlığa etki eden faktörleri bilme. |
ÖÇ04 | Psikolojik danışmada sonuç-çıktı ve süreç araştırmalarının ne şekilde yapılabileceğini bilme. |
ÖÇ05 | Kuramlar üstü bir bakış geliştirmek (kurama özgü ve kuramlara özgü olmayan etki faktörlerini bilme) |
ÖÇ06 | Psikolojik danışman, danışan ve danışman-danışan uyuşumunun başarı üzerindeki etkisini bilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Psikolojik danışmanın başarısını etkileyen faktörler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bir bilimsel süreç olarak psikolojik danışma | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Psikolojik danışmada sonuç araştımaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Psikolojik danışmada süreç araştırmaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Sonuç ve süreç araştırmalarının bütünleştirilmesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Açıklayıcı ve kuram temelli süreç araştırmaları | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Yaşantı ve davranışların değiştirlmesi (kuramlara özgü etki faktörleri) | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yaşantı ve davranışların değiştirilmesi (kuramlara özgü olmayan veya ortak etki faktörleri) | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Terapötik ilişki - I | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Terapötik ilişki - II | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Psikolojik danışma araştırmalarında yöntemsel farklılıklar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) - I | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) - II | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |