PDR705 Uygulamalı Eğitim İstatistiği I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR705
Ad Uygulamalı Eğitim İstatistiği I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde nicel araştırmalarda kullanılan istatistik teknikler konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Ders, bilimsel araştırmalarında istatistiğin yeri ve önemi, SPSS programına veri girişi ve düzenlemesi, betimsel istatistik tekninkler, ilişki hesaplamalarında kullanılan teknikler, t testi, bağımsız ve tekrarlı ölçümlerde kullanılan varayan analizi teknikleri, kovaryans analizi, bağımsız ve tektekrarlı ölçümlerde kullanılan nonparametrik istatistik teknikleri konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz Elkitabı, (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Notlar

Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz Elkitabı, (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Betimsel istatistikleri tanımlar.
ÖÇ02 İstatistiksel tahminin ne olduğunu söyler.
ÖÇ03 Uygulamalı eğitim istatistiği ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ04 İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar.
ÖÇ05 Niteliksel ve niceliksel araştırma arasındaki farkı açıklar.
ÖÇ06 Eğitim araştırmalarında kullanılan başlıca istatistik teknikleri tanır.
ÖÇ07 Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler.
ÖÇ08 Verileri bilgisayara işler.
ÖÇ09 İşlenmiş verilerden istenilen istatistiksel analizleri yapar.
ÖÇ10 İstatistiksel analiz sonuçlarını, araştırma amaçları doğrultusunda grafikle ya da tablo ile sunar.
ÖÇ11 İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve dersin tanıtımı İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Temel kavramlar İstatistiğin araştırma sürecindeki yeri Değişken, ölçme, ölçek, veri ve istatistik kavramları İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 SPSS'e giriş SPSS'te veri dosyası oluşturma İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Betimsel istatistik Frekans dağılımı Tablo ile frekans dağılımının hesaplanması ve sunumu Grafik ile frekans dağılımının hesaplanması İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri Merkezi eğilim ölçüleri Aritmetik ortalama Ortanca (medyan) Tepe değer (mod) Değişkenlik Ölçüleri İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yordamsal istatistik Evren değerin kestirimi Normal dağılım eğrisi Hipotez testi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Farklılıkların analizi T testi Bağımsız gruplar t testi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Eşli gruplar t testi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Varyans analizi Tek yönlü varyans analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Yinelenmiş ölçümler için varyans analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Kovaryans analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Kovaryans analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Kay kare İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 İlişkilerin analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS