Genel Bilgi
Kod | PDR705 |
Ad | Uygulamalı Eğitim İstatistiği I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde nicel araştırmalarda kullanılan istatistik teknikler konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Ders, bilimsel araştırmalarında istatistiğin yeri ve önemi, SPSS programına veri girişi ve düzenlemesi, betimsel istatistik tekninkler, ilişki hesaplamalarında kullanılan teknikler, t testi, bağımsız ve tekrarlı ölçümlerde kullanılan varayan analizi teknikleri, kovaryans analizi, bağımsız ve tektekrarlı ölçümlerde kullanılan nonparametrik istatistik teknikleri konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz Elkitabı, (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Notlar
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz Elkitabı, (1. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Betimsel istatistikleri tanımlar. |
ÖÇ02 | İstatistiksel tahminin ne olduğunu söyler. |
ÖÇ03 | Uygulamalı eğitim istatistiği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ04 | İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Niteliksel ve niceliksel araştırma arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ06 | Eğitim araştırmalarında kullanılan başlıca istatistik teknikleri tanır. |
ÖÇ07 | Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler. |
ÖÇ08 | Verileri bilgisayara işler. |
ÖÇ09 | İşlenmiş verilerden istenilen istatistiksel analizleri yapar. |
ÖÇ10 | İstatistiksel analiz sonuçlarını, araştırma amaçları doğrultusunda grafikle ya da tablo ile sunar. |
ÖÇ11 | İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Temel kavramlar İstatistiğin araştırma sürecindeki yeri Değişken, ölçme, ölçek, veri ve istatistik kavramları | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | SPSS'e giriş SPSS'te veri dosyası oluşturma | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Betimsel istatistik Frekans dağılımı Tablo ile frekans dağılımının hesaplanması ve sunumu Grafik ile frekans dağılımının hesaplanması | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri Merkezi eğilim ölçüleri Aritmetik ortalama Ortanca (medyan) Tepe değer (mod) Değişkenlik Ölçüleri | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yordamsal istatistik Evren değerin kestirimi Normal dağılım eğrisi Hipotez testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Farklılıkların analizi T testi Bağımsız gruplar t testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Eşli gruplar t testi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Varyans analizi Tek yönlü varyans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yinelenmiş ölçümler için varyans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kovaryans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kovaryans analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kay kare | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İlişkilerin analizi | İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |