STA1706 Kültür ve Tasarım İlişkisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA1706
Ad Kültür ve Tasarım İlişkisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Mine CERANOĞLU


Dersin Amacı

Ders kültürel, sosyal ve sanatsal özellik barındıran geleneksel unsurların, günümüz çağdaş tasarım alanında kullanılabilirliği ve sürdürülebilir hale getirilmesine yönelik öneri, analiz, tasarım önermeleri ve sürdürülebilir proje uygulamalarından oluşmaktadır. Tasarım aktivitesi; sanat, zanaat ve endüstri, yaratıcılık ve ticaret, üslup ve kullanım, tasarım söylemleri, üretim ve tüketim bağlamları yirminci yüzyıl sonundan günümüze gelen süreçte ele alınacak, ele alınacak, zengin bir sunum eşliğinde tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Kültür, kültür kimlik ilişkisi, kültürel değerler, kültürel çeşitlilik, yaratıcılık, günümüz tasarım anlayışı, modernizasyon. Bu ders tasarım kültürünü, zanaati olduğu kadar modern tasarım bakış açılarını da içerecek şekilde ele alır. Ders, Türkiye’de tasarım kültürünün tarihini olduğu kadar güncel meselelerini de keşfetme olanağı sunar; tasarımda kimlik konusunu sosyal, kültürel, teknik, endüstriyel ve politik bağlamlarda tartışır. Modernleşme, tasarım kültürü ve estetik, onunla bağlantılı estetik ve mekansal pratiklerle birlikte ve çok çeşitli örnekler eşliğinde tartışılacaktır. Tasarım kültürünün alanlar arasında sınırları muğlaklaştıran geniş kapsamlı tarifleriyle, yerinde ziyaretler ve arşiv malzemelerinin sunumu ile desteklenecek olan ders, aynı zamanda geleceğe yönelik bir kaynak oluşturulmasını hedeflemektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gürsoy, Tahir, “Giyim Kültürü ve Moda 2. Cilt”, Ömür Matbaacılık, İstanbul: 2010.

Notlar

P Sanat Kültür Antika Dergisi, İstanbul: (1998-1999).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, kültürel öğeleri tanır.
ÖÇ02 Öğrenci, kültürel öğeleri kullanarak günümüz tasarımlarına uyarlar.
ÖÇ03 Öğrenci kültürel özelliklerine sahip çıkar.
ÖÇ04 Öğrenci kültür ve tasarım ilişkisini öğrenir.
ÖÇ05 Öğrenciler, tasarımda kimlik konusunu sosyal, kültürel, teknik, endüstriyel ve politik bağlamlarda tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar.
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tasarım kavramının tanımı ve işlevleri. Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kültür kavramı ve bileşenleri. Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kültürel değerlerin özellikleri Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kültürel çeşitlilik Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Farklı ülkelere ait kültürel değerler Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kültür ve tasarım ilişkisi Kaynak okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Yazılı sınav için kaynaklara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türk kültürüne ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Türk coğrafi bölgelere ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Batı ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Doğu ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Güney ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kuzey ülkelerine ait tasarım, uygulama, sunum Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Farklı kültürlerin bir arada kullanılarak tasarım, uygulama ve sunum yapılması Malzeme temin etme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Final Sınavı Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı Final sınavında uygulanacak proje için malzeme temini Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS