STA1703 Sanat Eğitiminde Görsel Algı ve Tasarım İlkeleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA1703
Ad Sanat Eğitiminde Görsel Algı ve Tasarım İlkeleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR


Dersin Amacı

Ders, görsel algı ve tasarım ilkelerini temel, kuramsal bir platformda ifade eden bir derstir.

Dersin İçeriği

Bu ders sanat ve tasarım öğrencilerini görsel algı ve tasarım ilkeleri ile tanıştırmayı hedefler. Bu dersin amacı, görsel algı ve tasarım ilkeleri kullanılarak farklı görsel mesaj formlarını anlama, yorumlama ve üretimini sağlayan temel görsel dili, kavramları ve görsel iletişim süreçlerini öğrencilere tanıtmak ve görsel elemanlar konusunda bir anlayış sunmaktır. Öğrenci bu derste; görsel algı kuramlarını açıklar, görsel algı kuramlarının tasarım sürecine yansımalarını değerlendirir, görsel algıyı tasarım süreci ile ilişkilendirerek tasarım ortamını algı kuramları doğrultusunda değerlendirir ve toplumsal iletilerin stratejik olarak şekillendirilmesi gibi konularda araştırmalar yaparak akademik çalışmalar hazırlar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Brock, Timothy. (2005). Persuasion: psychological insights and perspectives. Sage Publications. 2nd Edition.

Notlar

Akademik yayınlar, makaleler ve bildiriler, ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Görsel algı, tasarım ve iletişim kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 2. Görsel algı, tasarım ve iletişim kavramlarını ve kavramlar arası ilişkileri tanımlar.
ÖÇ03 3. Görsel algılamaya ilişkin bileşenleri, bu bileşenlerin tasarım sürecinde oluşturulan mesaja ve alıcı-gönderici arasındaki iletişime yansımalarını ilişkilendirir.
ÖÇ04 4. Görsel algı kuramlarını açıklar, görsel algı kuramlarının tasarım sürecine yansımalarını değerlendirir, görsel algıyı tasarım süreci ile ilişkilendirerek tasarım ortamını algı kuramları doğrultusunda değerlendirir.
ÖÇ05 5. Tasarım ilkelerini açıklar ve uygulamalı olarak kullanır.
ÖÇ06 6.Tasarlama sürecindeki tasarım ilke ve elemanlarını (kompozisyon, denge, zıtlık, vurgu, hareket, görüntü, tekrar, ritim, birlik, yakınlık, renk, biçim, boşluk, oran, çizgi, nokta, simetri, hareket, yazı, biçim, şekil, oran/orantı) görsel algılama sürecindeki etkenler doğrultusunda değerlendirir ve tasarım ortamında kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. 2
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Görsel Algı Kavramının Kapsamı ve Tanımı Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
2 Görsel Algı Teorileri İntromisyon/Ekstromisyon Teorileri Olasılıklı Öğreti-Görevcilik Kuramı (Egon Brunswik) Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma
3 Görsel Algı Teorileri Gestalt Algı Kuramı (M. Wertheimer, K.Koffka, W.Köhler) Doğrudan Algı ve Ekolojik Algı (J.J. Gibson) Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Görsel Algı Teorileri Deneycilik: Yapısal Süreçte Algı(Gregory Bateson) Görsel Algıda Nöropsikolojik Yaklaşım (Hebb) Bilişimsel Yaklaşımlar (D. Marr) Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama ve İletişim Türleri: Sembolik İletişim ve Görsel Algı, Eylemsel İletişim ve Görsel Algı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama ve İletişim Türleri: Kavramsal İletişim ve Görsel Algı, Görsel İletişim ve Görsel Algı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Görsel Algılama ve Tasarım İlkeleri Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
8 Arasınav Ara Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Algılama ve Algısal Estetik Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Görüntü, Bellek, Görsel Düşünme Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
11 Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Görsel Uyumluluk/Uygunluk, Görsel Dil Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Sembolik Anlatım (Metafor), Gösterge ve Simgebilim, Analiz Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Görsel Algılama Süreci: Görsel algılama sürecinde görüntünün anlamı ve gücü, Görsel sembollerin ve sentaksların yorumlanması Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Görsel Algılama Süreci: Görsel iletilerin ve yapısal durumun düzenlenmesi, Görsel algılama sürecinde anlam ve güç oluşturma, Görsel algılama sürecinin açıklık, odaklanma ve imaginasyon açısından değerlendirilmesi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Gösteri
15 Görsel Algılama Süreci ve Kuramları Kapsamında Tasarım Uygulamaları Gerçekleştirme ve Değerlendirme Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl sonu sınavı Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl sonu sınavı Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS