Genel Bilgi
Kod | STA1703 |
Ad | Sanat Eğitiminde Görsel Algı ve Tasarım İlkeleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVİM TUĞBA ARABALI KOŞAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, görsel algı ve tasarım ilkelerini temel, kuramsal bir platformda ifade eden bir derstir.
Dersin İçeriği
Bu ders sanat ve tasarım öğrencilerini görsel algı ve tasarım ilkeleri ile tanıştırmayı hedefler. Bu dersin amacı, görsel algı ve tasarım ilkeleri kullanılarak farklı görsel mesaj formlarını anlama, yorumlama ve üretimini sağlayan temel görsel dili, kavramları ve görsel iletişim süreçlerini öğrencilere tanıtmak ve görsel elemanlar konusunda bir anlayış sunmaktır. Öğrenci bu derste; görsel algı kuramlarını açıklar, görsel algı kuramlarının tasarım sürecine yansımalarını değerlendirir, görsel algıyı tasarım süreci ile ilişkilendirerek tasarım ortamını algı kuramları doğrultusunda değerlendirir ve toplumsal iletilerin stratejik olarak şekillendirilmesi gibi konularda araştırmalar yaparak akademik çalışmalar hazırlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Brock, Timothy. (2005). Persuasion: psychological insights and perspectives. Sage Publications. 2nd Edition.
Notlar
Akademik yayınlar, makaleler ve bildiriler, ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Görsel algı, tasarım ve iletişim kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | 2. Görsel algı, tasarım ve iletişim kavramlarını ve kavramlar arası ilişkileri tanımlar. |
ÖÇ03 | 3. Görsel algılamaya ilişkin bileşenleri, bu bileşenlerin tasarım sürecinde oluşturulan mesaja ve alıcı-gönderici arasındaki iletişime yansımalarını ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | 4. Görsel algı kuramlarını açıklar, görsel algı kuramlarının tasarım sürecine yansımalarını değerlendirir, görsel algıyı tasarım süreci ile ilişkilendirerek tasarım ortamını algı kuramları doğrultusunda değerlendirir. |
ÖÇ05 | 5. Tasarım ilkelerini açıklar ve uygulamalı olarak kullanır. |
ÖÇ06 | 6.Tasarlama sürecindeki tasarım ilke ve elemanlarını (kompozisyon, denge, zıtlık, vurgu, hareket, görüntü, tekrar, ritim, birlik, yakınlık, renk, biçim, boşluk, oran, çizgi, nokta, simetri, hareket, yazı, biçim, şekil, oran/orantı) görsel algılama sürecindeki etkenler doğrultusunda değerlendirir ve tasarım ortamında kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Görsel Algı Kavramının Kapsamı ve Tanımı | Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Görsel Algı Teorileri İntromisyon/Ekstromisyon Teorileri Olasılıklı Öğreti-Görevcilik Kuramı (Egon Brunswik) | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
3 | Görsel Algı Teorileri Gestalt Algı Kuramı (M. Wertheimer, K.Koffka, W.Köhler) Doğrudan Algı ve Ekolojik Algı (J.J. Gibson) | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Görsel Algı Teorileri Deneycilik: Yapısal Süreçte Algı(Gregory Bateson) Görsel Algıda Nöropsikolojik Yaklaşım (Hebb) Bilişimsel Yaklaşımlar (D. Marr) | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama ve İletişim Türleri: Sembolik İletişim ve Görsel Algı, Eylemsel İletişim ve Görsel Algı | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama ve İletişim Türleri: Kavramsal İletişim ve Görsel Algı, Görsel İletişim ve Görsel Algı | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Görsel Algılama ve Tasarım İlkeleri | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
8 | Arasınav | Ara Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Algılama ve Algısal Estetik | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Görüntü, Bellek, Görsel Düşünme | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Görsel Uyumluluk/Uygunluk, Görsel Dil | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Görsel Algı Kavramının Bileşenleri: Sembolik Anlatım (Metafor), Gösterge ve Simgebilim, Analiz | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Görsel Algılama Süreci: Görsel algılama sürecinde görüntünün anlamı ve gücü, Görsel sembollerin ve sentaksların yorumlanması | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Görsel Algılama Süreci: Görsel iletilerin ve yapısal durumun düzenlenmesi, Görsel algılama sürecinde anlam ve güç oluşturma, Görsel algılama sürecinin açıklık, odaklanma ve imaginasyon açısından değerlendirilmesi | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım, Gösteri |
15 | Görsel Algılama Süreci ve Kuramları Kapsamında Tasarım Uygulamaları Gerçekleştirme ve Değerlendirme | Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Yarıyıl Sonu Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |