Genel Bilgi
Kod | STA768 |
Ad | Cam Üretim Teknolojisi ve Uygulaması II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇETİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Camın ergime süreci öncesinde ve sonrasında uygulanan süreçlerini tanırmak, camlarda, cam yapısı ve ısısal genleşme arasındaki ilişkiye yönelik fırın diyagramı belirlemek, Isısal genleşmesi ile camın ısıl şok direncine göre ısıl süreci değerlendirmek, camın renklendirilmesi ile ilgili süreçleri kavramaktır.
Dersin İçeriği
Cam oluşumunun temelleri, cam oluşumunun basamakları, cam yapıcılar, düzenleyiciler ve koşullu cam yapıcılar arasındaki ilişkiler ve bunların miktarlarının camın yapısına olan etkilerininin saptanması, temel cam yapıcıları, kompozisyon , cam yapısı ve camın özellikleri arasındaki ilişkileri değerlendirmek, cam ergitme yöntemlerini adlandırmak.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Cam - Seramikler Bilim ve Teknolojisi-Volkan GÜNAY - Şenol YILMAZ
Notlar
Konuyla ilgili araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | silikat esaslı camların şekillendirme açısından hangi temel özelliklerin bilinmesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ02 | camın viskozitesini tanımlar. |
ÖÇ03 | çalışma aralığını betimler. |
ÖÇ04 | ısısal genleşme katsayısının önemini açıklar. |
ÖÇ05 | nihai camdan beklenen belli başlı fiziksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | cam bileşiminin fiziksel özellikler açısından önemini kavrar. |
ÖÇ07 | ısı kapasitesi ve özgül ısıyı tanır. |
ÖÇ08 | ısıl iletkenliği değerlendirir. |
ÖÇ09 | camın elektriksel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ10 | camın mekanik özelliklerini açılkar. |
ÖÇ11 | Hook Yasası ve Elastik Modülün etkilerini açıklar. |
ÖÇ12 | camın dayanıklılığı ve sertliğinin önemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Giriş; cam, cam çağı, fırında çalışma, standart diyagramların nasıl kullanıldığı diyagramların temelleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fırınlar; Gazlı/elektrikli, tuğla/fiber, önden yüklemeli/üstten yüklemeli, boyut/şekil, hızlı/yavaş | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Fırınların çalışma prensipleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Fırın Kontrolörleri; Isıtma hızı ve süresi, basamak sayısı, özellikleri, dijital kontrolün bazı faydaları | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Isıl İşlemin Temel Prensipleri; Yüksek sıcaklık aşamaları, en yüksek sıcaklık aşaması, hızlı soğutma aşaması, tavlama aşaması, düşük sıcaklık aşamaları, tipik ısıl işlem diyagramı grafiği, ısıl işlem aşamalarının sırası | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Isıl İşlem Parametreleri; cam kalınlığı, cam formu, cam tipi (tavlama sıcaklıkları, düşük sıcaklık ayarları) | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Camın fiziksel ve kimyasal özellikleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Camın optik özellikleri, camın kimyasal dayanımı | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Cam şekillendirme tekniklerinin ayrıntılı incelenmesi | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Cam kaplama yöntemleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Teknik Faktörler; Camın doğası, camda renk, yüzey gerilimi, termal genleşme katsayısı, viskozite, viskozite aralığı. | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | camın termik özellikleri | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Camda renk oluşumu | Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |