Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| SANAT VE TASARIM (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | STA743 |
| Ad | Yapı Biyolojisi |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapıların yaşam boyu çevresel değerler üzerinde yaptıkları olumsuz etkileri ve bu etkileri azaltan tasarım yöntemlerinin öğrenilmesi, çevre sorunlarına karşı sorumluluk bilincinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği
Çevre-Çevre Bilim-Çevre Sistem-Yapı Biyolojisi Kavramları. İnsanın biyolojik, psikolojik, sosyolojik yapısı gereksinmeleri. Yapının fiziksel ve sosyal, iç ve dış çevre özellikleri. Yapı sistemi-Yapı biyolojisi sistemi. Yapı-çevre-insan sağlığı arasındaki ilişki. Yapıdan kaynaklanan sağlık sorunları. Yapı biyolojisi açısından yapının tasarım, uygulama ve kullanım süreçlerinde alınabilecek önlemler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Pile, J. F., & Pile, J. F. (1988). Interior design. HN Abrams.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yapı ve çevresinin insan sağlığı üzerindeki etkileri ile ilgili bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ02 | Yapı tasarımında yapı-sağlık ilişkisi bilinci kazanır. |
| ÖÇ03 | Yapının Uygulanması ve Kullanımına İlişkin Karar Verme Aşamasında yapı-sağlık ilişkisi bilinci geliştirir. |
| ÖÇ04 | Yapının tasarım, uygulama ve kullanım süreçlerinde alınabilecek önlemleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | 5 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 5 |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Yapı biyolojisi ve ekolojisi, sürdürülebilirlik kavramları, temel ilkeleri ve bunların mimarlıkla ilişkisi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 2 | Genel çevre sorunları ve nedenlerinin tartışılması. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 3 | İnsanın biyolojik, psikolojik ve sosyolojik yapısı. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 4 | Yapının fiziksel, sosyal, iç ve dış çevre özelliklerindeki olumsuzluklar ve sağlık sorunu ilişkisi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 5 | Sağlık sorunu oluşumunda risk ve risk değerlendirmesi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 6 | Yapılaşmanın çevre sorunlarına olumsuz etkileri. Yaşam döngüsü boyunca çevre-yapı etkileşimi. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 7 | Yapıların çevreye yaptıkları olumsuz etkileri azaltan çözümler, ekolojik yapılaşma kriterleri. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 8 | Ara Sınav | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 9 | Yapılara sürdürülebilir özellik sağlayan yöntemler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 10 | Yapılarda doğal kaynak korunumu sağlayan ekolojik çözümler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 11 | Yapılarda enerji etkinliği sağlayan ekolojik çözümler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 12 | Yapılarda su korunumu sağlayan ekolojik çözümler. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 13 | Yapılara ekolojik özellik sağlayan yapı malzemeleri özellikleri. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 14 | Toplumda çevre sorunlarına karşı duyarlılığın ve bilincin oluşmasında mimarların sorumluluğu. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 15 | Ekolojik/sürdürülebilir yapı örneklerinin araştırılarak sunulması ve tartışılması. | Teorik anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||