Genel Bilgi
Kod | STA868 |
Ad | Tasarım Kuramı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OYA AYGÜN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Görsel iletişim tasarımı ilke ve tekniklerinin kuramsal temelde öğrenciye aktarılması, gösterge yaratım sürecinin alt basamaklarının incelenmesi. Göstergebilime giriş
Dersin İçeriği
Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunların ve çözümlerinin kavratılması, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimin kazandırılması
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Armstrong, Helen, Grafik Tasarım Kuramı, Espas Yayınları, 2012 - BARTHES, Roland, Göstergebilimsel Serüven, YKY Yayınları, İstanbul 2005. - Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2003. - Barfield, L. (1993) The User Interface, Consepts and Design. Addison-Wesley Publishing Company, Oxford. - Rubinstein, R. (1988) Digital Typography. An Introduction to Type and Composition for Computer System Design. Addison-Wesley Publishing Company, USA. -
Notlar
Turnbull, T. ve Russell V. (1964) The Graphics of Communication. Rinehard Winston Inc. NewYork - Baer, K. (2008) Information Design Workbook, Massauchussets: Rockport Publishers.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi edinme ve araştırma yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ02 | Gösterge yaratır ve çözümler. |
ÖÇ03 | Edindiği bilgileri tasarımlarında uygulamaya dökebilecek diyalektik ilişkiyi kurar. |
ÖÇ04 | Görsel algıya etki eden, yönlendiren faktörler, algılama ilkeleri, görsel iletişim biçimleri, göstergeler, fiziksel koşulların iletişim üzerindeki etkileri gibi konular çerçevesinde, görsel iletişim biçimlerini doğru algılar ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Tasarımı kavramının içeriğini oluşturan alanların kuramsal araştırmasını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin içeriği üzerine bilgilenme, | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gösterge nedir, Göstergebilim kuramlarına genel bakış 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gösterge nedir, Göstergebilim kuramlarına genel bakış 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Metafor, metonomi, mit, | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düz anlam, yananlam, mit, punktum 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düz anlam, yananlam, mit, punktum 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Soru Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları) 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları) 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Göstergelerin grafik tasarım disiplininde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü - Görsel iletişimde belirgin göstergeler; basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi (bu ürünlerin göstergebilim kuramına göre çözümlenmeleri) | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 1 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 2 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi, çözümlenmesi 3 | Örnek İnceleme, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Dönem Sonu Değerlendirmesi | Soru Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |