Genel Bilgi
Kod | SÖ703 |
Ad | Okuma Yazma Öğretiminde Yöntem, Teknik ve Yaklaşımlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, okuma yazma öğretimi alanında yaşanan güncel tartışmaları, gelişmeleri, ders kitabı ve uygulama araç-gereçlerindeki yenilikleri takip edip kavrayabilecek kuramsal ve akademik bilgilere sahip olarak, okuma yazma öğretimine yönelik uygulamaları eleştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği okuryazarlığın önemi, temel amaç, genel ilke ve yöntemleri ve tekniklerdir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Özbay, M.(2005).Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I II Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller Güven, A.Z.(2020). Türkçe Eğitimine Genel Bir Bakış Aybek, B.(2018). Eleştirel Düşünme Rehberi
Notlar
Okuma Çemberi, Eleştirel Okuma, Eleştirel Yazma gibi konu alanlarında yazılmış olan tez ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okuma yazma öğretiminin önemini ve temel amaçlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Okuma yazma öğretimi için genel ilkeleri belirler. |
ÖÇ03 | Okuma yazma öğretiminde dünyada ve ülkemizde uygulanan yöntem ve teknikleri karşılaştrır. |
ÖÇ04 | Okuma yazma öğretiminde uygun yöntem ve teknikleri seçmede istekli olur. |
ÖÇ05 | Okuma yazma uygulamalarını eleştirel olarak değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 1 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması ve tanışma | ders izlencesinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Okuma yazma öğretiminde temel amaçlar ve ilkeler | birinci bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Okuma yazma öğretiminde yöntemler | ikinci bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Okuma yazma öğretiminin tarihi süreci | üçüncü bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Okuma yazmanın yöntemleri | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Okuma yazma öğretiminde teknikler | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Okuma yazma öğretiminde etkinlikler | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Ses temelli cümle yöntemi uygulamaları | Mevcut Türkçe öğretim programının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Yazı öğretimi | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Okuma yazma öğretimindeki uygulamalar | Alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Okuma öğretimindeki uygulamalar | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Yazma öğretimindeki uygulamalar | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Okuma yazma öğretiminde kullanılan materyaller | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Alanda yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi | alan yazın taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |