Genel Bilgi
Kod | SÖ805 |
Ad | İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin kendi başlarına bilimsel bilgi edinme sürecini yönlendirebilme, her hangi bir konuda bilimsel değeri olan araştırma planlayıp yeterli veriler elde edebilme ve analitik değerlendirme yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Araştırma konusu ile ilgili araştırmalarda problem seçimi, hipotez kurma, veri toplama yöntemleri, verilerin analizi ve istatistiksel teknikler, hipotezlerin test edilmesi, bulguların düzenlenmesi ve tartışılması, araştırma raporunun yazılması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Turan, S. (2015). UYGULAMADA ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ: Desen ve Analizi Bütünleştiren Yaklaşım (Çeviri). Nobel yayınevi
Notlar
Ebru Kılıç Çakmak , Funda Demirel , Özcan E. Akgün , Şener Büyüköztürk , Şirin Karadeniz, Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. |
ÖÇ02 | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. |
ÖÇ03 | Araştırma bulgularını seminer ve konferanslarda savunur |
ÖÇ04 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. |
ÖÇ05 | Araştırma projelerini yazar ve yürütür |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma ve eğitimine genel bakış, temel kavramlar, ilkeler | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bilimsel yaklaşımlar (pozitivizm- nitel yaklaşım; yorumlayıcı - nicel yaklaşım) | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilim ve bilimsel yöntem, bilginin kaynaklarına ulaşma | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eleştirel kaynak incelemesi | Ev ödevi, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırma tanımı, çeşitleri, temel ve uygulamalı araştırmalar | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyal bilimlerde araştırma planlaması | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Araştırma süreç ve teknikleri, konu seçimi ve tespit, kaynak tarama | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Araştırma modelleri, tanımı ve türleri | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Evren ve örneklem | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Araştırmada ölçme ve ölçekler | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma bulgularının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Araştırma raporunun yazılması ve sunumu | Anlatım, soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uygulamalar 1 | Soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulamalar 2 | Soru cevap, tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |