Genel Bilgi
Kod | TİB1707 |
Ad | Mukayeseli Kelam Problemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kelam konularını mezhepler bağlamında karşılaştırma yaparak değerlendirme yapma yetisi kazanmak.
Dersin İçeriği
Kelam konularının metinler özelinde karşılaştırılması
Dersin Ön Koşulu
Koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Klasik dönem kelam metinleri çalışma metinleri
Notlar
Kadı Abdülcebbar - Şerhu'l-Usuli'l-Hamse
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ06 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ07 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ08 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ09 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ10 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ11 | Kelam metinlerinin günümüze yansımasını tartışır. |
ÖÇ12 | Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir. |
ÖÇ13 | Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır. |
ÖÇ14 | Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslami İlimlerin tanımları | Tespit edilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | İslam düşüncesi nin kaynakları | Belirtilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | İslam Düşüncesi problemleri | kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Günümüz İslam Düşüncesi Problemleri | Belirtilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Günümüz problemlerine çözümler | Belirtilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bilimsel yöntem ve teknikler | Belirtilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
7 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
8 | Konu merkezli çalışmaların toparlanması | Belirtilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme |
9 | Kitabü'l-İrca metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kasidetü'l-İrca metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
11 | Bedü'l-islam metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Firaku'ş-Şia metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Mesailü'l-İmame metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Resailü'l-Cahız metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Problem Çözme |
15 | el-Fıkhü'l-Ekber metni | Belirtilen kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |