TİB791 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB791
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ERTUĞRUL DÖNER


Dersin Amacı

Bilim ve bilimsel bilgiyi tanımlar.Bilimsel bilginin işlevlerini açıklar.Bilimsel bilginin amaçlarını yorumlar.Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar.Araştırma probleminin özelliklerini tanır.Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının özelliklerini açıklar.Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır.Veri toplama araçlarını tanır.Veri toplama araçlarını araştırma amaçlarına göre karşılaştırır.Veri analizi tekniklerini tanır.Bir bilimsel araştırmayı yorumlayabilecek ve küçük bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.Bir bilimsel araştırmayı inceleyip yorumlar.Küçük bir bilimsel araştırma tasarlar.Tasarlamış olduğu araştırmayı gerçekleştirir.Araştırmasını raporlaştırır.Bilimsel araştırmalarda etik kuralları tanır.Etik kurallara yaptığı araştırmada dikkat eder.Bilime ve bilimsel araştırmaya karşı olumlu tutum geliştirir.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar. Araştırma problemi. Araştırma problemi ve araştırma soruları. Yöntem: Nitel ve nicel araştırmaların özellikleri Örneklem/katılımcı belirlenmesi, veri toplama araçları Verilerin analizi, geçerlik ve güvenirliği Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Durum çalışması Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Eylem araştırması Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Öğretim deneyi Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Fenomenoloji Araştırmaların Raporlaştırılması Bilimsel etik.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

CHALMERS, ALAN FRANCİS (1976), Bilim dedikleri: Bilimin doğası, statüsü ve yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Çeviri: Hüsamettin Arslan, Ankara: Vadi Yayınları, 1994

Notlar

Çukurova Üniversitesi Tez Yazım Klavuzu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sahip olduğu pedagoji bilgisini geliştirir.
ÖÇ02 Sahip olduğu alan bilgisini geliştirir.
ÖÇ03 Öğrenme ve araştırmaya yönelik bireysel sorumluluk alır ve yerine getirir.
ÖÇ04 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
ÖÇ05 Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal, kültürel ve toplumsal normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirmek ve değiştirmek için girişimlerde bulunur.
ÖÇ06 Mesleki gelişimleri uluslararası düzeyde en az bir yabancı dili kullanarak takip edebilir ve meslektaşlarıyla paylaşır.
ÖÇ07 Bilgi ve iletişim teknolojilerinden etkin şekilde olarak yararlanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar. İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
2 Araştırma problemi. İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Araştırma problemi ve araştırma soruları İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
4 Yöntem: Nitel ve nicel araştırmaların özellikleri İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
5 Örneklem/katılımcı belirlenmesi, veri toplama araçları İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Verilerin analizi, geçerlik ve güvenirliği İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Durum çalışması İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Eylem araştırması İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Öğretim deneyi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Fenomenoloji İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Araştırmaların Raporlaştırılması İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Rapor İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Etik Önemi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
14 Bilimsel Etik İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Etik Tarihi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
16 Öğrenilen bilgileri uygulama İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
17 Final İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS