TİB789 Kuran Semantiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB789
Ad Kuran Semantiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI


Dersin Amacı

Kur'an'ın anlam derinliğinin, düşünce sisteminin tanınması ve kavramların yaşadığı anlam değişimlerinin kavranması

Dersin İçeriği

Kur'an'ın muhtevası, lafzi icazı, varlık, bilgi, insan ve hayat temelinde konu bütünlüğü ve kavramların birbirleriyle ilişkileri bağlamında semantik tahliller

Dersin Ön Koşulu

İlahiyat lisans eğitimi birikimine sahip olmak

Kaynaklar

Kur'an'ı Kerim, Ragıb el-Isfahânî'nin el-Müfredât, İbnu'l-Cevzî'nin en-Nüzhe, Mustafavî'nin et-Tahkîk eserleri ve modern çalışmalar

Notlar

el-Vucûh ve'n-Nezâir eserleri, sözlükler, klasik ve modern tefsirler ile modern çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kur'an'ın varlık, bilgi ve insana dair sunduğu çerçeveyi açıklayabilir
ÖÇ02 Kur'an'ı anlamada semantiğin önemini açıklayabilir
ÖÇ03 Kur'an'da kalb, ilim ve cehalet konularının semantik tahlilini yapabilir
ÖÇ04 Kur'an'daki kavramların hangi dönemlerde nasıl bir anlam değişimine uğradığını izah edebilir
ÖÇ05 Tevhid ve ihlas konularını ve diğer kavramlarla ilişkisini açıklayabilir.
ÖÇ06 Kur'an'daki hakikat tasavvurunun temel kavramlarını ve birbirleriyle ilişkilerini açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Semantik ve önemi Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
2 el-Vucûh ve'n-Nezâir eserleri ve semantik tahlildeki yerleri Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 Kur'an'ın anlaşılmasında Cahiliye dönemini bilmenin önemi Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Kur'an'da varlık ve bilgi konusu Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Tefsir tarihinin dönemleri ve kavramların anlamına etkisi Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
6 Kur'an'da ilah, rab ve melik kavramları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
7 Kur'an'da beşer ve insan kavramları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kur'an'da vahiy kavramı Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Kur'an'da ilim ve cehl konuları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
11 Kur'an'da şeytan, cin ve melek konuları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Kur'an'da ibadet, dua ve zekat konuları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
13 Kur'an'da zikir ve tesbih kavramları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Kur'an'da kalb konusu Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Kur'an'da ihlas ve tevhid konuları Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası
16 Dönem sonu sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem sonu sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS