TİB763 Mezhepler Tarihi Metodolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB763
Ad Mezhepler Tarihi Metodolojisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU


Dersin Amacı

Bir bilim dalı olarak İslam Mezhepleri Tarihinin sosyal bilimler içerisindeki yeri ve İslam Mezhepler tarihinin yöntemi hakkında teorik bilgi edinmesi. İslam mezhepleri çalışmalarında söz konusu yöntemsel prensipleri pratik olarak uygulayacak yeterliliğe sahip olması.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İlahiyat-sosyal bilim ilişkisi, bir bilim dalı olarak İslam Mezhepler Tarihi'nin yöntemi, amacı, inceleme alanları, temel kaynakları, mezhepler tarihi araştırmalarında uygulanan yöntem ve teknikler, tarih boyunca İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Hasan Onat, Mehmet Paçacı, Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005

Notlar

Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlahiyat-Sosyal Bilimler ilişkisini açıklar.
ÖÇ02 Mezhepler Tarihinin Sosyal Bilimler içerisindeki yerini kavrar.
ÖÇ03 İslam Mezhepleri tarihinin kendine özgü yöntemi, amacı ve temel kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Mezhepler tarihinin temel kaynaklarını tanır, tasnif eder ve değerlendirir
ÖÇ05 İslam mezhepleri tarihi anabilim dalının amacı, lüzumu ve diğer bilim dallarıyla ilişkisini açıklar
ÖÇ06 İslam Mezhepleri Tarihinin yöntemsel ilke ve prensiplerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Mezhepler Tarihine Giriş Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara 1998. o Birand, Kamuran, Manevi İlimler Metodu Olarak Anlama, Ankara, 1960. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
2 İlahiyat sosyal bilim ilişkisi ve mezhepler tarihçiliği Hasan Onat, “İslam Bilimleri Ve Yöntemi Açısından Tarihin anlam Ve Önemi” Kuran ve İslami Bilimlerin Anlaşılmasında Tarihin Önemi, Ankara Okulu, 2012. o Rickman, H. P. , Anlama ve İnsan Bilimleri, çev. Mehmet Dağ, Ankara 1991. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İslam mezhepleri tarihinin temel kavramları Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 İslam mezhepleri tarihinin temel kaynakları ve özellikleri -Kadir Gömbeyaz, "73 Fırka Hadisinin Mezhepler Tarihi Kaynaklarında Fırkaların Tasnifine Etkisi", UÜİFD., c. 14 sayı 2 (2005) ss. 147-160. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 İslam mezhepleri tarihinin temel kaynakları ve özellikleri o Kutlu, Sönmez, “İslam Mezhepler Tarihinde Usul Sorunu” (İSAV Tarafından Düzenlenen“İslam Mezhepleri Tarihinde Metodoloji Sorunu” Adlı İlmi İhtisas Toplantısında SunulmuşTebliğ ) İstanbul 2003 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
7 İslam mezhepleri tarihi araştırmalarında uygulanan teknikler o Hasan Onat, Bilim, Bilimsel Yöntem ve İslam/ İlahiyat Bilimlerinde (Ulumu Diniyye) Yöntem Sorunu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri (Akılcı Hadari-Tepkisel Kabilevi) o Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, ss. 15-47. o Muchielli, Alex, Zihniyetler, çev. Ahmet Kul, İstanbul 1991. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
9 Zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri (Gelenekçi-Karizmatik Otoriter) o Henry, The Psychology of Religious Sects, London 1912. o Giddings, F. , Inductive Sociology, London 1901. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
10 Mezheplerin doğuşunda etkili olan sebepler o Hasan Onat, İslam’da Yeniden Yapılanma Üzerine, Aüifd, 39/2, ss. 197-207. o Sönmez Kutlu, İslam'ın Mezhepler Öncesi Tarihsel ve Toplumsal Gerçekliği, www. sonmezkutlu.net. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Tarih boyunca İslam mezhepleri tarihi yazıcılığı o Osman Aydınlı, Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
12 Cumhuriyet döneminde İslam mezhepleri tarihçiliği o Osman Aydınlı, Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008. o Tavit et-Tanci, Yusuf Ziya Yörükan vb. İslam Mezhepleri Tarihçileri üzerine yapılan çalışmalar. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
13 İslam mezhepleri tarihi anabilim dalının temel problemleri I o Alexander Knysh, Ortaçağ İslam'ında "Orthodoxy" ve "Heresy": o Yeni Bir Yaklaşım Denemesi. o İbrahim Hakkı İnal, Batıda Mezhepler Tarihi Metodolojisi Çalışmaları: Keith Lewinstein Örneği Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 İslam mezhepleri tarihi anabilim dalının temel problemleri II o Mehmet Kalaycı, Mezhepleri veya Dîni Hareketleri Tamamlan(Ma)Mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Makalat türü eserler üzerine öğrenci çalışması Kutlu, Sönmez, “İslam Mezhepler Tarihinde Usul Sorunu” (İSAV Tarafından Düzenlenen“İslam Mezhepleri Tarihinde Metodoloji Sorunu” Adlı İlmi İhtisas Toplantısında SunulmuşTebliğ ) İstanbul 2003 Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Fırak eserlerin eleştirel okuması Kutlu, Sönmez, “İslam Mezhepler Tarihinde Usul Sorunu” (İSAV Tarafından Düzenlenen“İslam Mezhepleri Tarihinde Metodoloji Sorunu” Adlı İlmi İhtisas Toplantısında SunulmuşTebliğ ) İstanbul 2003 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Yılsonu sınavı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS