TİB727 İslamın Temel Esaslarına Kelâmî Bakışlar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB727
Ad İslamın Temel Esaslarına Kelâmî Bakışlar
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK


Dersin Amacı

...İslamın klasik döneminde toplumun karşılaştığı inanç problemlerini kavramasını sağlayarak, günümüz İslam toplumlarını karşılaştırmalı olarak analiz etme yeteneği kazandırmak....

Dersin İçeriği

Dinin anlaşılmasında ortaya çıkan problemler 2 Nas ve nassa bağlı problemler: Muhkem - müteşabih 3 Bilginin mahiyeti ve kapsamı, bilgi kaynakları 4 Tevil meselesi ve haberî sıfatlar 5 Tanrı inancına ilişkin problemler 6 Dehrîlik, ilhad, tecsim, teşbih 7 Düalist öğretiler ve teslis inancı 8 Nübüvvete ilişkin problemler 9 Deistik yaklaşımlar, peygamberlerin günahsızlığı 10 Vahyin kapsamı ve mahiyeti 11 Kutsal kitapların tahrifi meselesi 12 Ruh meselesi ve buna ilişkin tartışmalar 13 Ölümden sonraki hayata ilişkin ihtilâflar. 14 Siyasî ihtilâf: İmamet ve hilâfet tartışmaları

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

1. Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcılarına ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib) 2. Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları (Esmâü’l-hüsnâ) 3. Necip Taylan, Düşünce Tarihinde Tanrı Sorunu 4. Orhan Ş. Koloğlu, U. Murat Kılavuz, Kadir Gömbeyaz (ed.), Kelâmda Bilgi Problemi 5. Şerafeddin Gölcük - Süleyman Toprak, Kelam

Notlar

1. Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcılarına ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib) 2. Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları (Esmâü’l-hüsnâ) 3. Necip Taylan, Düşünce Tarihinde Tanrı Sorunu 4. Orhan Ş. Koloğlu, U. Murat Kılavuz, Kadir Gömbeyaz (ed.), Kelâmda Bilgi Problemi 5. Şerafeddin Gölcük - Süleyman Toprak, Kelam


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslamın klasik dönemindeki inanç problemleriyle ilgili kavramları tanır.;
ÖÇ02 İnanç problemleri hakkındaki ekolleri ve bu ekollerin sahip oldukları görüşleri bilir.;
ÖÇ03 Klasik dönem ile günümüz toplumları arasında inanç açısından karşılaştırma yapma imkanı bulur.;
ÖÇ04 İnanç problemleri alanıyla ilgili sistematik düşünme yeteneği kazanır.;
ÖÇ05 İnanç problemleriyle ilgili projelere katkıda bulunabilir.;
ÖÇ06 Klasik dönemle ilgili yaptığı araştırmalar doğrultusunda öneriler sunar.;
ÖÇ07 İlgili kaynakları orijinal dilde yetkin düzeyde kullanabilir.;
ÖÇ08 Toplumun inanç problemleri sahasında, yeni yorumlar geliştirebilir. ;
ÖÇ09 Kaynaklardan elde ettiği bilgi bilimsel ölçülere göre değerlendirebilir.;
ÖÇ10 Günümüz İslam dünyasındaki Siyasi ihtilafların mahiyetini, geçmişle karşılaştırarak kavrayabilir.;


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dinin anlaşılmasında ortaya çıkan problemler eser okuması yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Nas ve nassa bağlı problemler: Muhkem - müteşabih metin analizi yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Bilginin mahiyeti ve kapsamı, bilgi kaynakları makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tevil meselesi ve haberî sıfatlar eser tespiti Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tanrı inancına ilişkin problemler Teist yaklaşımları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dehrîlik, ilhad, tecsim, teşbih konu ile ilgili makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Düalist öğretiler ve teslis inancı çok Tanrılı anlayışı düşünme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nübüvvete ilişkin problemler Nübüvvet tartışmalarını ele alma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Deistik yaklaşımlar, peygamberlerin günahsızlığı deizm üzerinde düşünme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Vahyin kapsamı ve mahiyeti vahiy hakkında makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Kutsal kitapların tahrifi meselesi İlahi korumanın mahiyeti üzerine düşünme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Ruh meselesi ve buna ilişkin tartışmalar Ruh hakkında eser tespiti Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Ölümden sonraki hayata ilişkin ihtilâflar. ölüm hakkında makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Siyasî ihtilâf: İmamet ve hilâfet tartışmaları Din-Siyaset üzerine araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS