TDE1872 Anlam Bilgisi II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1872
Ad Anlam Bilgisi II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN


Dersin Amacı

Dilin temelde anlam iletmek için var olduğunu, bütün dilbilimsel ve dilbilgisel çalışmaların temelde anlambilgisi çalışması olduğunu, bu bakımdan anlambilgisinin sınırlarının çizilemeyeceğini ve metodolojisini oluşturmanın güç olduğunu kavratmak

Dersin İçeriği

Anlambilgisinin dilbilgisi ve dilbilim içindeki yeri, anlamın tanımını ve anlam kavramını sorgulama, anlam-kavram ilişkisi, anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisi, J. Trier ve Kavram Alanı Kuramı, D. Aksan, Kavram Alanı ve Sözcük Ailesi Görüşü, E. Rosh ve Prototip Kuramı, M. Jhonson ve G. Lakoff'un metafor kuramı, sözcük anlambilim ve cümle anlambilim.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007. 2- Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008. 3- Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998. 4- Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006. 5- Teo Grunberg, Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, Yapı-Kredi Yayınları, İstanbul 2006. 6- George Lakoff- Mark Johnson, Metaforlar (Hayat, Anlam ve Dil), (Çeviren: Gökhan Yavuz Demir), Paradigma Yayınları, İstanbul 2005.

Notlar

Suat Özer, Türkçede anlam ve kavram terimleri üzerine/Ogden ve Richards' ın üçgenine yeniden bakmak


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anlam bilgisinin sınırlarını çizmenin ve metodolojisini oluşturmanın güçlüğünü görme
ÖÇ02 anlamın tanımını yapabilmenin güçlüğünü görme
ÖÇ03 felsefe-anlambilgisi ilişkisi kurabilme
ÖÇ04 anlambilgisi üzerine Türkiye'de yapılmış olan çalışmaları tanıma
ÖÇ05 temel anlambilgisi kuramlarını tanıma
ÖÇ06 sözcük anlambilimi ve cümle anlambilimi konusundaki bilgileri arttırma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okunacak kaynakların tanıtımı ve işlenecek konuların verilmesi kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Anlambilgisinin dilbilgisi ve dilbilim içindeki yerini belirleme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Anlamın tanımını ve anlam kavramını sorgulama kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Anlam-kavram ilişkisini değerlendirme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini değerlendirme (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini değerlendirme (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini değerlendirme (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 J. Trier ve Kavram Alanı Kuramı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 D. Aksan, Kavram Alanı ve Sözcük Ailesi Görüşü kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 E. Rosh'un Prototip Kuramı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 M. Jhonson ve G. Lakoff'un Metafor Kuramı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sözcük anlambilimi ve cümle anlambilimi: Türkiye'deki uygulamalar (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sözcük anlambilimi ve cümle anlambilimi: Türkiye'deki uygulamalar (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS