TDE1867 Tuvaca

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1867
Ad Tuvaca
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ENGİN ÇETİN


Dersin Amacı

Bir Türk dili olan Tuvacayı sesbilgisi, biçimbilgisi ve genel sözvarlığı açısından tanımak, diğer dil ve lehçelerle ilişkisini kavramak.

Dersin İçeriği

Tuva Türkleri, Tuva Türklerinin tarihi, kültürleri, Tuvacanın Türk dilleri arasındaki yeri ve grameri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mehmet Ölmez (2007) Tuwinischer Wortschatz, Tuvacanın Sözvarlığı, Eski Türkçe ve Moğolca Denkleriyle, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden John R. Krueger (1979) Tuvan Manual, Indiana University, Bloomington

Notlar

A. V. Gabain Eski Türkçenin Grameri, Ahmet B. Ercilasun vd. (2007), Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tuva Türklerini tanır.
ÖÇ02 Tuvacanın yazı dilini oluşturan tarihi, siyasi ve kültürel ortamı kavrar.
ÖÇ03 Tuvacanın diğer Türk dilleriyle olan ilişkisini kavrar.
ÖÇ04 Tuvacanın yazı diliyle yazılmış yazılı ürünleri tanır.
ÖÇ05 Tuvacanın yazı dilinin özelliklerini kavrar.
ÖÇ06 Tuvacanın yazı diline ilişkin çalışmaları kavrar.
ÖÇ07 Tuvacanın yazılı ürünlerine ilişkin söz varlığını analiz eder.
ÖÇ08 Tuvacanın ilişkin özellikleri diğer dönem ve sahalarla karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihte Tuvalar Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tuvacanın Türk dili açısından yeri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tuvacanın yazı dili oluşu ve Tuva edebiyatı Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tuva alfabesi, Tuvacanın sesbilgisi özellikleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 1 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 2 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
7 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 3 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
8 Arasınav Anlatılan Konuların Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 4 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
10 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 5 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
11 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 6 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
12 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 7 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap
13 Metin okumalar eşliğinde Tuvacanın sesbilgisi, biçimbilgisi ve sözvarlığı özellikleri 8 Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap
14 Tuvacanın Eski Türkçeye göre yeri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Tuvacanın diğer Türk dil ve lehçelerine göre yeri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan Konunun Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan Konunun Kaynaklardan Tekrar Edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS