Genel Bilgi
Kod | TDE1855 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Nazım I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski Türk Edebiyatında gazel nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak ve gazel konusunda yazılmış akademik makaleleri inceleyip değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste gazel ve mesnevi örnekleri incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Şentürk, Ahmet Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; İpekten, Haluk, Gazel mad., DİA, C.13, Diyanet Vakfı Yayınevi, s.440-442, İstanbul, 1996; Dilçin, Cem, Divan Şiirinde Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. s.78-193, Ankara, 1986; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Pala, İskender, ...Ve Gazel Yeniden (Şiir Şerhleri), Ötüken Yay. İst. 2001.
Notlar
Akarca, Döndü, (2006) Nefinin Gazellerinin Mahlas Beyitlerinde Şiir ve Şair, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.2, C. 15, Adana; Akkaya, Hüseyin (2007) Rasih Beyin Üstine Redifli Meşhur Gazelinde İkilemelerin Kullanılışı, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer,s.25-31; Akkaya, Mehmet (1996), Divan Şairlerinin Gazellerinde Harf Tercihleri ve Redif Hususu, İlmi Araştırmalar 3, s.19-24; Alıcı, Lütfi (2003), Süleyman Senih ve Müşterek Gazelleri, İlmi Araştırmalar 15, s. 7-18; Alıcı, Lütfi (2004), Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Tenkit Örnekleri Olarak Yuf Redifli Gazeller, İlmi Araştırmalar 17, s.35-48; Ambros, Edith Gülçin (1996), Osmanlı Gazelinin Uzunluğunda Görülen Gelişmeler: 16. Yüzyılda Durum, TUBA, v/c. 20, s.1-8; Andrews, Walter G., (1980-1986), Osmanlı Gazeli Hakkında Yenilikçi Bir İnceleme, İstanbul Üniversitesi, TDED., S. XXIV-XXV, İstanbul, s.1-21; Arı, Ahmet (2000), Gazelin Beyit Sayısı ve Konusu Hakkında Yeni Bilgiler, TUBA, v(c). 24-III, s.1-5;Arslan, Mustafa (2012) Şeyh Galib İle Keçecizade İzzet Mollanın Gazelleri Arasında Nazire İlişkisi, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7(1) Winter, s.251-282; Aydemir, Yaşar-Halit Çeltik (2003), Gazelde Cinaslı Çift Redif Kullanımı, İlmi Araştırmalar 16, s. 7-17; Bektaş, Ekrem (2009) Kaşki Redifli Gazeller Üzerine Bir Değerlendirme, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, Volume 4(2) Winter, s.133-151; Demirel, Gamze (2001) Neşatinin Bile Redifli Gazeli Üzerinde Bir Tahlil Denemesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.11 S. 2, Elazığ, s.137-146; Gürer, Abdülkadir (1997), Divan Edebiyatında Sürme ve Nailinin Bir Gazeli, Türkoloji, C. XII, S. 1, s. 119-127; Kaplan, Yunus (2010) Nihani (İbrahim Çelebi) Ve Gazelleri, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/4 Fall, s.1271-1303; Kara, Mustafa (1995), Nigar Hanımdan Nilüfere gazel, Dergah, C. VI, S. 67, s. 4-5; Karaköse, Saadet (2004), Divan Şiiri Gazellerinde Tasvir ve Tahkiye, İlmi Araştırmalar 18, s. 45-59; Koç Keskin, Neslihan (2007) Divan Şiirinde Senli Benli Gazeller Üzerine Bir İnceleme, Gazi Türkiyat, S.1, Ankara, s.159-182; Ölmez, Ahmet (2000), Şeyh Galibin Bir Gazelini Şerh, Türklük Bilimi Araştırmaları , S.IX-, s. 317-326; Sefercioğlu, M. Nejat (2008) Meyve Redifli Gazeller, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5 Fall, s.321-344; Tökel, Dursun Ali (2004), Bir Gazeli Rus Biçimciliğiyle Nasıl Çözümleyelim, Dergah, C. XV, S. 173, s. 9-11; Turan, Lokman, (2009), Türk Mesnevi Geleneğinde Gazelin Kullanımı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/7, s. 636-682; Yazar, İlyas, (2009), Necati Beyin Gazellerinde Açan Çiçeklerin Sultanı Gül, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/8, s. 2369-2382; Yıldız, Ayşe, (2009), Klasik Türk Edebiyatında Var İçinde Redifli Şiirler ve Nedimin Var İçinde Redifli Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/6, s. 478-498; Yılmaz, Nuri (1998), Şairin Sesi, Gazelin Gizi: Şiirdeki Lirik Benin Ortaya Çıkışı, Dergah, C. IX, S. 98, s. 3-4; Zavotçu, Gencay (2004), Hayali ve Yahya Beyin Gazellerinde Fuzulinin Etkisi, İlmi Araştırmalar 18, s. 123-134.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gazelin tanımını tarihçesini kavrar. |
ÖÇ02 | Gazelin biçim ve tür özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Gazelin önemi ve konusu hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Gazelin divan edebiyatındaki gelişimini kavrar. |
ÖÇ05 | Mesnevi geleneği içinde gazelin yerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gazelin tanımı ve tarihçesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Gazelin biçim ve tür özellikleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Gazelin önemi ve konusu. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Gazelin divan edebiyatındaki gelişimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gazelde tasvir ve tahkiye. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Mesnevi geleneği içinde gazelin yeri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Gazelin uzunluğunda görülen değişimler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Necâtî’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Hayâlî’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Fuzûlî’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bâkî’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Şeyhülislâm Yahya’dan gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Nâbî’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Nedim’den gazel örneği ve incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |