Genel Bilgi
Kod | TDE866 |
Ad | Kırgızca |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Kırgızca üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve böylelikle Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri, Kırgızlar ve Kırgız Edebiyatı, Kırgızca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma, metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
K. K. Yudahin, Kırgız Sözlüğü
Notlar
Fatih Çelik, Kırgızca ve Güney Sibirya Türk Lehçelerinde Ses Uyumunun Tipolojisi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kırgızcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri genel olarak kavrar. |
ÖÇ02 | Kırgızca merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak tanır. |
ÖÇ03 | Kırgızistan hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ04 | Kırgızlar hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ05 | Kırgızistan edebiyatı hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ06 | Kırgız Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini ayırt eder. |
ÖÇ07 | Kırgız Türkçesinin genel ses bilgisi özelliklerini tanır. |
ÖÇ08 | Kırgız Türkçesinin genel biçim bilgisi özelliklerini sınıflandırır. |
ÖÇ09 | Kırgız Türkçesi ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla ayırt eder. |
ÖÇ10 | Kril harfli basma metinleri kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk soylu halklar ve dillerini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harita üzerinde çalışma yapar. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kril harfleri, Kırgızlar ve Kırgız Edebiyatını tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kırgızca genel ses bilgisi özelliklerini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Metinler üzerinde alıştırma yapar (I). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Metinler üzerinde alıştırma yapar (II). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kırgızca genel biçim bilgisi özelliklerini tanır (I). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kırgızca genel biçim bilgisi özelliklerini tanır (II). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kırgızca genel biçim bilgisi özelliklerini tanır (III). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Metinler üzerinde alıştırma yapar (III). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Metinler üzerinde alıştırma yapar (IV). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Metinler üzerinde alıştırma yapar (V). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Genel tekrar yapar (I). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar yapar (II). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |