TDE840 Eski Türk Edebiyatında Şerh Metinleri II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE840
Ad Eski Türk Edebiyatında Şerh Metinleri II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı eski ve yeni müelliflerin divan ve mesnevi şerhlerini okuyup inceleyerek, öğrencinin şerh metinlerini tanıması ve birikimini geliştirmesidir.

Dersin İçeriği

Bu derste Tahirül-Mevlevi Mesnevi Şerhi Abdulbaki Gölpınarlı Mesnevi Şerhi Ahmed Avni Konuk'un Mesnevi-i Şerif Şerhi Sudi-i Bosnevi Hafız Divanı Şerhi Prof. Dr. Ali Nihad Tarlan Fuzuli Divanı Şerhi işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1983; Cem Dilçin, Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II, (Divan Şiiri); Ali Alparslan, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Haluk İpekten, Gazel Şerhi Örnekleri I, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II; Ali Nihad Tarlan, Şeyhi Divanını Tetkik, İstanbul 1934; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.

Notlar

İ.Hakkı AKSOYAK, Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı; Seyyid Muhammed Nur, Mısri Niyazi Divanı Şerhi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Türk kültür ve edebiyatındaki şerh eserlerini tanır.
ÖÇ02 Eskiden medreselerde okutulan Mesnevi-i Manevi, Bostan ve Gülistan, Divan-ı Hafız şerhlerini tanır.
ÖÇ03 Mevlana'nın Mesnevisi'nin 18 beytini kavrar
ÖÇ04 Mevlana'nın Mesnevisi'nin şerhlerinin karşılaştırılmasıyla şarihleri, birikimleriyle tanır.
ÖÇ05 Mesnevi şerh yöntemlerini kavrar.
ÖÇ06 Şerh ile ilgili çalışmaları tanır.
ÖÇ07 Şerh, tercüme kavramlarını ayırt eder.
ÖÇ08 Geleneksel şerh ile modern şerh arasındaki farkları kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Neşati, nihanuz redifli gazel, Alparslan Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Naili, Ta cilvegeh-i berk-i bela hırmenümüzdür Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Naili'nin naz redifli gazeli, Alparslan Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Şeyh Galip'in gelür redifli gazeli, Alparslan Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Şeyh Galip'in pervane redifli gazeli, Alparslan Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Fuzuli, Ey melek-sima ki senden özge hayrandur sana Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Fuzuli, Ab-ı hayat-ı laline ser-çeşme-i can teşnedür Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Naili, Yem-i ateş-huruş-ı dilde oldukça sükun peyda Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Nedim, Sakiya huşum alan zemzeme-i çenk midür Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Şeyh Galip, Aşk ateş-i tecelli-Mansurdur bana Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Şeyh Galip, Yine zevrak-ı derunum kırılup kenare düşdi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Baki, Bahariye kasidesi Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Ahmed Paşa, Yine biçare gönül hasret ile yare gider Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
15 Ahmed Paşa, İtdi zamane canumı benden dirig Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS