TDE828 Divan Edebiyatı Mensur Türler II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE828
Ad Divan Edebiyatı Mensur Türler II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı dönemine ait mensur türler ve özelliklerinin örnek metinlerden yola çıkılarak tanıtılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Divan Edebiyatı dönemi nesri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, 2. Baskı, Akçağ Yay., Ank. 1996; A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005; Cihan Okuyucu-Ahmet kartal-M. Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İst. 2009; Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikayeler, MEB. Yay. İst. 1998; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V, Nesrin İnşası (Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler), Haz. Hatice Aynur, Müjgan Çakır, Hanife Koncu, Selim S. Kuru, Ali Emre Özyıldırım, Turkuaz Yayınevi, İst. 2010.

Notlar

Baki Asiltürk, Edebiyatın Kaynağı Olarak Seyahatnameler, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/ I-1, Winter, p. 911-995. Erzincan, 2009; Menderes Coşkun, Seyahatname ve Sefaretnameler, Türk Edebiyatı Tarihi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını, C.2, İstanbul, 2007, s.329-346; Kültür, Seyyahlar ve Seyahatnameler Özel Sayısı, S. 13, Kış 2008/2009, İstanbul; Türk Dili, Gezi Özel Sayısı, S. 258, 1 Mart 1973; Belkıs Altuniş-Gürsoy, Sefaretnameler, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.582-591; Hasan Aksoy, Türk Edebiyatında Fetihnameler, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.800-805; İbrahim Halil Tuğluk, Bir Mecmuada Baki, Nevi (Yahya) Ve Nefi İle İlgili Bazı Latifeler, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/ 2, Winter, p. 993-1006,Erzincan, 2009; Mehmed Çavuşoğlu, Zatinin Letayifi II, İstanbul Üniversitesi TDED., C.XXII, Ağustos 1977, s.113-161; Mehmed Çavuşoğlu, Zatinin Letayifi, İstanbul Üniversitesi TDED., C.XVII, Ağustos 1970, s.1-51; Menderes Coşkun, Osmanlı Türkçesiyle Kaleme Alınmış Edebi Nitelikli Hac Seyahatnameleri, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.806-814; Menderes Coşkun, Osmanlı Türkçesiyle Kaleme Alınmış Hac Seyahatnameleri-I, Journal of Turkısh Studies, Agah Sırrı Levend Hatıra Sayısı, Harvard, 2000, s.91-108; Robert Dankoff, Evliya Çelebi ve Seyahatnamesi Işığında Osmanlı Toplum Hayatı, Türkler Ansiklopedisi, C.X, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.268-290; Mengi, Mine, Evliya Çelebi Seyahatnamesinde Bir Üslup Özelliği Olarak Türler Arasılık, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.231-245.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Letaifnameler ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ02 Evliya Çelebinin seyahatnamesi ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Hac seyahatnameleri ve özelliklerini tanır.
ÖÇ04 Sefaretnameler ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Divan edebiyatında mensur hikayeleri ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ06 Hikaye metinlerini dil ve üslup açısından değerlendirir.
ÖÇ07 Fetihnameler ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ08 Tarihler ve özelliklerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Letaifnameler ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Örnek Letaifname metinlerinin incelenmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Seyahatnameler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Evliya Çelebinin seyahatnamesi ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Arap harfli seyahatname metni üzerinde inceleme çalışmaları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hac seyahatnameleri ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Seyahatnameleri konu edinen makalelerin değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sefaretnameler ve özellikleri Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Divan edebiyatında mensur hikayeler ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Arap harfli mensur hikaye metinleri üzerinde inceleme çalışmaları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Hikaye metinlerinin dil ve üslup açısından değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Fetihnameler ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
14 Tarihler ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Aşık Paşanın Tevarih-i Al-i Osmanından örnek metinler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS